Obrazy konců dějin! BiggBoss a UPM vydávají kroniku vizuálního chaosu 90. let

Nakladatelství BiggBoss společně s Uměleckoprůmyslovým museem v Praze vydávají vizuálně radikální katalog k výstavě Obrazy konců dějin: Česká vizuální kultura 1985-1995. Komentovaná prohlídka a křest 462 stránkové bordelické publikace, která svérázným způsobem shrnuje vizuální chaos 90. let v České republice, se uskuteční ve čtvrtek 28. května 2020 od 18:00 přímo v expozici v historické budově UPM (17. listopadu 2, Praha 1). Samotná výstava byla navíc prodloužena až do 21. června 2020.

24. květen 2020 22:42:36

>>> EXKLUZIVNÍ PŘEDOBJEDNÁVKA KNIHY V NAŠEM E-SHOPU <<<

“Obrazy konců dějin jsou vizuální esejí o jedné antidekádě, kdy radikální politické změny probíhaly paralelně s výraznou proměnou vizuálních médií a jejich rolí,” popisuje kurátor výstavy a editor katalogu Pavel Vančát.

Výstava i doprovodná kniha prostřednictvím medailonů vybraných aktérů a fenoménů přibližují proměny obrazového kánonu od poslední fáze komunismu přes nekontrolovaný revoluční kvas až k postupné komercionalizaci nové mediální scény v České republice. Kolážovitá architektura obou médií tak reflektuje opoziční, avantgardní a antisystémové tendence celé epochy včetně tehdejšího zpravodajství, rozjívené reklamy a pop-kultury.

Vizuální smrští se v katalogu prolínají inspirativní texty – např. filozof Miroslav Petříček píše o kontextu „konce historie“, historik Ondřej Daniel z pohledu společenských dějin zkoumá divoké roky 85-95 a historička umění Zuzana Krišková zase sleduje tehdejší zemětřesení na české umělecké scéně.


Karel Cudlín, Vojenská přehlídka, 1985

“Sledujeme postupný pád komunismu a následný nástup nových pořádků jako různorodé pole příčin a následků, velkých a malých událostí, vysokých i nízkých cílů. Střetávají se tu fotografie zcela klíčové a oficiální s efemérními doklady doby, sbírkové předměty Uměleckoprůmyslového musea s nálezy v kontejnerech, aby dohromady společně naznačily, co tvořilo soudobou každodenní vizualitu,” přibližuje Pavel Vančát specifický projekt.

Katalog se čtyřmi (!) verzemi obálky (Havel-Magnet-Klaus-Jasanský) nese podobu kancelářského pořadače. Uvnitř se na nejlesklejších papírech potkávají kalkulačky z československého zásilkového katalogu Magnet s fotografiemi Depeche Mode v Praze od Antona Corbijna nebo erotické časopisy s teleshoppingem TV Nova.

“Grafické zpracování využívá pokleslou estetiku, klišé, první systémové fonty a technická omezení překotně se uvolňující, naivní i machrující doby,” dodává Zuzana Lednická (Studio Najbrt), autorka vizuální identity nekonvenčního katalogu.

“Ten bordel, který tu, milí studenti, žijeme, se jednou bude jmenovat dějiny.”
A TEĎ SE PODÍVEJTE SE NA DETAIL VÝSTAVY