Anderson .Paak: Cesta z gauče mezi extraligu
Rapper a multiinstrumentalista Anderson .Paak patří k nejvýraznějším hlasům roku 2019. V dubnu vydal podařenou desku Ventura a nedávno s vlastním albem přišla i jeho kapela The Free Nationals. Jaký je příběh nadžánrové kalifornské hvězdy?
Jeden z nejzajímavějších hlasů na alternativní rapové scéně posledních let. S každou deskou posouvá limity a dokazuje svůj rozsah a přehled. Jeho osobitá a originální kombinace soulu, funku a R&B spolu s rapem oslovuje kritiky i veřejnost.
V rozhovoru pro magazín Billboard z roku 2016 vypráví Brandon Paak Anderson o tom, že si v mládí sepsal takový seznam toho, čeho chce v životě dosáhnout, na seznamu měl údajně takové položky jako udělat si životní pojištění, více cestovat, získat smlouvu u nahrávací společnosti anebo zakoupení automobilu – žádné přehnané mety. Neměl to v životě jednoduché, v sedmi letech jeho otec napadl matku – dostal čtrnáct let ve vězení za napadení, a to bylo údajně naposledy co ho mladý Brandon viděl. Jeho matka šla později do vězení také, na sedm let za finanční podvody.
Brandon bydlel na ulici, někdy u známých nebo kamarádů na gauči, živil se jako pečovatel v domě pro seniory, číšník v bistru nebo jako takzvaný „plnič tašek“ v nákupním centru. Stihl se dvakrát oženit a jednou rozvést a má malého syna. Když dostal výpověď z práce na marihuanové farmě ocitl se na dně – mladý umělec to však nevzdal a začal na sobě pracovat – odjel tour jako bubeník zpěvačky Haley Reinhart (třetí v pořadí v desáté sérii americké superstar) a dnes patří mezi největší esa hudební scény a stala se z něj světoznámá hvězda a držitel hudebních cen. Americký sen…
Pod pseudonymem Breezy Lovejoy vydal v roce 2012 svojí první mixtape s názvem O.B.E. Vol. 1. O rok později zajímavé EP Cover Art na němž předvádí svoje umění přezpíváváním The White Stripes, Neila Younga nebo Yeah Yeah Yeah’s a až v roce 2014 už pod současným „jménem“ Anderson .Paak si z velké části zprodukoval debut Venice – a o rok později přišel konečně kariérní posun a to prakticky hned mezi rapovou extraligu. Na své album Compton si ho vybral totiž The Mechanic, klíčová osoba West Coast rapu a jeden z největších rapových producentů, sám Dr. Dre, kterému Brandon několikrát veřejně poděkoval, že právě bez něj by se jeho hudební sen nikdy nestal skutečností.
K němu se měl údajně dostat díky písni Suede, kterou Brandon nahrál společně s Knxwledge – k té se v Rusku dostal další velikán, a to DJ Premiere a když mu ze zdravotních důvodů odřekl spolupráci MF Doom ukázal americký dj a producent právě na mladého Andersona. A právě díky této společné práci si ho Dr. Dre na svou desku vybral. Na albu se objevil v šesti skladbách a výrazně na sebe upozornil svým originálním vokálním projevem.
Další rok vyšlo Malibu – album za které už obdržel nominaci na Grammy a pozornost o které se mu v době jeho života na ulici asi ani nezdálo. Malibu se stalo jedním z nejvýraznějších alb roku 2016 a byť sošku gramofonu nezískala, tak svým mixem R&B a neosoulu Anderson. Paak získal zájem a obdiv jak fanoušků, tak odborné veřejnosti, která nešetřila nadšenými recenzemi.
Následnují, třetí desku Oxnard, která vyšla koncem loňského roku okomentoval kolega Matěj Buriánek u v hudebním magazínu headlineru Headlineru: „Oxnard je vlastní rozsypaný vesmír, provoněný vagínou namazanou opalovacím krémem a misogynními řečmi o jejím dobývání.“ a já se s Matějem nehodlám přít a sám Brandon popisuje svou nahrávku jako „Album, o kterém jsem snil, že natočím, když jsem ještě chodil do školy a poslouchal Jay-Zho a Kanye Westa.“ Nahrávku kde se mezi hosty objeví například Pusha T nebo Kendrick Lamar navíc celou produkoval a mixoval Dr. Dre.
Diskografii letos doplnilo dílo Ventura. Deska měla vyjít současně s Oxnard, ale vydavatelství poprosilo zpěváka, aby mezi alby udělal alespoň půlroční pauzu. Sám Brandon v rozhovorech přiznal obdiv k dvojalbu Speakerboxxx/The Love Below od kultovních The Outkast. Na letošní novince se tak symbolicky jako host objevila právě výraznější polovina tohoto dua, a to Andre 3000. Anderson .Paak v roce 2019 jen potvrdil, že patří k nenahraditelným hudebním osobnostem uplynulé dekády.