Kredit: Viktor Svoboda

Viktor Svoboda: Analogové kreslení bez konkrétního cíle je blahodárné

Máme pro vás poslední letošní díl pravidelné série rozhovorů #BLAF. Na várku úderných otázek tentokrát odpovídal ilustrátor, komiksový autor a animátor Viktor Svoboda.

27. prosinec 2019 17:24:51

Analog nebo digitál?
Analog i digitál. Z digitálu člověk nemá nikdy takovou radost jako z obrázku na papíru. Konečně jsem našel program, kde mě hotová linka těší skoro stejně jako ta analogová. Přestal jsem při digitálním inkování trpět a začal si ho užívat. Jde o Clip Studio Paint, David Rubín doporučuje!

Štětec nebo stylus?
Štětec. Pentel Pocket Brush. Nejlepší kreslířova investice.

Fixa nebo tužka?
Můj nejnovější objev je fixa Pentel Touch s pružným hrotem. Kdo nechce štětec, chce tohle.

Papír nebo grafický tablet?
Protože změnili recepturu papírů v mém oblíbeném bloku, řeknu Cintiq 22HD, na kterém animuju i kreslím.

Skicák nebo halda papírů?
No vidíš, otázka na skicák a já to propálil o otázku dřív. Pokud to čte někdo z firmy Sennelier, který může za ten pokažený papír v Pen&Ink blocích, tak prosím o návrat k papírům, na kterých se nerozpíjí inkoust. Když na tuhle vlastnost lákají zákazníky, bylo by to super, děkuji.

Photoshop nebo Ilustrator?
Fuj vektor.

Freelancer nebo zaměstnanec?
Volnonohář?!

Jak bys pojmenoval svůj styl tvorby?
Rozšiřuji si nabídku stylů a jednou se nejspíš potkají a splynou. Jeden má pečlivé a čisté linky, druhý má barevné plochy bez obrysu, třetí je improvizovaný a kostrbatý.

Kde je tvoje pracovní místo?
Zakázky chodím dělat do kanceláře v Nuslích, kde mě hostí COFILM. Tam mám místnost, v ní tablet a na něm si kreslím svoje věci. A když je potřeba, pomáhám jim se storyboardy.

Jak odpočíváš?
Právě to analogové kreslení bez konkrétního cíle, je blahodárné a nebolí z něho oči.

První práce?
Jeden den jsem byl na brigádě v Tescu a druhý v Bille. Tím skončila moje brigádnická kariéra.
Projekt, který se hodně nepovedl?
Zatím žádnou vyloženě katastrofální pohromu nemám.

Projekt, který se povedl nebo tě hodně naučil a jsi na něj pyšný?
Můj animovaný film Epizoda 11. V tom filmu jsem chtěl mít maximum toho, co mě na animaci baví. Protože jsem nikdy předtím neanimoval lasery, výbuchy, praskající elektřinu ani postavy v realistických proporcích, co se perou s roboty, musel jsem se to naučit.

Kde hledáš inspiraci?
Nejlepší je se inspirovat v ostatních oborech, kde se něco tvoří.

Co posloucháš, když pracuješ?
Něco klidného, kde se nezpívá, třeba nějaký soundtrack od Jima Guthrieho. A když už u toho sedíš celý den, pak už je noc a je třeba kreslit, tak si dám Primitivní sklony od Mutantů, co hledaj východisko. A je dobře.

Kdy nastala chvilka, kdy sis řekl, že se tímhle budeš živit?
Neznám odpověď.

První věc, kterou ráno uděláš?
Teď mám období, kdy zvládnu udělat pár cviků. Pár, pro ten pocit a svaly.

Poslední věc, kterou v noci uděláš?
Nebezpečně často je to vypnutí Apex Legends.

Jméno finálního souboru?
Čísluju, takže se z toho dá logicky vyčíst, co je poslední verze.

Ilustrátor, komiks, film nebo dílo z poslední doby, co bys doporučil?
Tenkrát v Hollywoodu se povedlo velmi. Kino bylo plné a měl jsem k tomu chlebíček.

Ilustrátor, komiks nebo něco, co je pro tebe naprosto zásadní?
Na tyhle otázky se nedá odpovědět, ale Hromkočky a Strážci vesmíru.

Jak sám sebe zlepšuješ a posouváš dál?
Musím se naučit barvit, tak něco vybarvím, pošlu to ostatním z mé komiksové bubliny a zeptám se, jak jim to přijde.

Tetování máš?
Nemám, ale dávám k dispozici jeden vlastní motiv – drobným písmem nápis “K-N-Í-R-E-Č-E-K” nad horní ret. Někde to mám nakreslené.

Tvoje forma prokrastinace?
Profesionálně to nezvládám, krastinuji pouze amatérsky.

Na čem teď pracuješ?
Ilustruji knížku Petry Štarkové pro Albatros, jsem jedním ze storyboardistů pro animovaný film Perla (r. Martin Kotík) a pak mě čeká Bod obnovy (r. Robert Hloz), který máme rozpracovaný. Vyvíjím a rozvíjím Epizodu 11, do něčeho většího, s čímž mi producentsky pomáhá Jiří Sádek.