Arcade Legends 2: Nejvlivnější hra všech dob jménem Space Invaders
Vesmírná invaze co změnila svět. O téměř dvě desetiletí před tím, než vesmírné talíře zničily svět v kasovním trháku Den nezávislosti, přiletěly svět ovládnout létající talíře Tomohira Nišikady. Arkádový hit Space Invaders překonal svého filmového nástupce v tržbách do dnešní doby čtyřikrát – v dnešní cenách vydělal 3,8 miliardy dolarů. A hlavně se stala kulturně zřejmě nejvíce vlivnou hrou v dějinách. Další díl videa i textu o arkádových legendách je zde.
Cíl Space Invaders je jednoduchý – bránit se vlnám sestupujících mimozemšťanů s pohybujícím se laserovým dělem a získat co nejvíce bodů za jejich ničení. Pixeloví ufoni způsobili nejen herní revoluci, ale se stali se také popkulutrní ikonou, mnohdy reprezentující celý tehdejší herní svět. V původních verzích nepřátele představovaly tanky, letadla a loďě, Nišikada však nebyl spokojen s tím, jak se pohybovaly po obrazovce. V roce 1974 ale autor zhlédl japonský anime Space Battleship Yamato, přečetl si článek o budoucích hvězdných válkách a o náplni hry bylo rozhodnuto. Pro tvar mimozemských útočníků využil bitmapové obrázky vetřelců čerpajících jejich tvary z chobotnic, kalamárů a krabů. Hra se také proto původně měla jmenovat Space Monsters, i v narážce na populární japonskou píseň z filmu Dagora, the Space Monster.
Hardware samotný využíval vlastní design s využíl amerických mikroprocesorů Intel 8080, CRT monitory a monoaurální zvuk založený na kombinaci analogových obvodů a zvukového čipu Texas Instruments SN76477. I tak ale procesor nebyl schopen zobrazovat na displeji barevně a k simulaci barevnosti tak posloužily pruhy oranžové a zelené celofánové fólie a využití optického odrazu (viz video). Plnobarevné monitory začaly být montovány až po roce 1978. Samotnou kapitolou byl zvuk. I přes svou jednoduchost se stal pro tehdejší herní průmysl revoluční. Ať již to bylo využitím čtyřnotové smyčky, zpětné vazby zvukových efektů, či zrychlující se dynamiky reagující na dění na obrazovce.
Na konzole se Space Invaders dostaly v roce 1980 u Atari a okamžitě zvýšily jejich prodej čtyřnásobně! Přispěly k tomu i další revoluční faktory v herní mechanice: první použití hi-skóre a několik životů hráče. Od tehdejších sportovně inspirovaných her (viz Pong) znamenaly Space Invaders také odklon k fantastickým akčním hrám nezaloženým na skutečném světě. Původní hru si lze také zahrát na původním stroji u Honzy Orny v Arkád hrách.



