Jumbo Jet vládne nebi už 50 let. Jak proměnil kulturu létání?
Kouzlo leteckého průmyslu pomalu opadá. Létání se stává se čím dál tím víc vybledlou a všední záležitostí. I proto nyní opět atakujeme konzum a připomínáme si časy, kdy létání bylo výjimečným okamžikem. Pobyt na palubě vzdušného křižníku Boeing 747 dokázal zprostředkovat nezapomenutelné zážitky. Letos navíc oslavil 50 let kralování vzdušnému prostoru, takže se pojďme podívat, jak vypadala atmosféra uvnitř Jumbo Jetu na počátku 70. let.
Boeing aktuálně neprožívá úplně radostné období, kauzy ohledně bezpečnosti a ovladatelnosti jejich nových letadel nekompromisně sestřelují hodnoty akcií dolů, prodeje padají, budoucnost je nejistá… Kdysi kraloval leteckému prostoru, dnes čelí jednomu problému za druhým. Proč? Možná za to můžeme my, lidé. Chceme se za co nejméně peněz a v co nejkratším čase přemístit z místa A do vzdáleného místa B. Naše silná poptávka po těchto službách vyvíjí obrovský tlak na výrobce letadel, kteří pak odsouvají bezpečnost a kvalitu na druhou kolej a jediné, co je zajímá, je počet vyrobených a prodaných letadel. Ekonomika musí růst za každou cenu. Kdo chce ale příliš, nemusí mít nakonec vůbec nic…
Vývoj hodnoty akcií Boeingu, zdroj: www.bloomberg.com
Kdysi pokoření gravitace znamenalo malý zázrak. Člověk po ovládnutí povrchu zemského začal pronikat až do nebes a později i vesmíru. Za zlatou éru civilního letectví považuji 60.-90. léta. Toto období se neslo ve znamení neustálého pokroku a technologických inovací, dokázalo zplodit mimo jiné dvě absolutní legendy, které byly pro člověka klíčem k otevření bran nadzvukové rychlosti mimo armádní účely. Byl to Tupolev Tu-144 a Concorde. Právě tato letadla lze považovat za naprosté hroty technologie, designu, luxusu a letecký průmysl se jimi inspiruje dodnes. I když nebyl jejich provoz nikdy ziskový a ani dlouhý, jsou to fascinující pomníky lidských konstrukčních schopností.
Ruský Tupolev Tu-144, zdroj: www.rferl.org
Anglo-francouzský Concorde, zdroj: www.france-amerique.com
Konec 60. let přivedl na svět mimo Tupolev a Concorde ještě jednu legendu – Boeing 747 a ta s námi zůstává dodnes. V únoru roku 2019 to bylo dokonce celých 50 let od jeho prvního letu. 747 nemůže s dvěma výše zmíněnými soupeřit na poli techniky či designu, jeho přednosti se ukrývají jinde – kapacita cestujících, kde dlouhých 37 let držel naprosté prvenství jako největší dopravní letadlo světa.
Jako největší dopravní letadlo tak posloužil mnoha modifikacím v interiéru. Jeho paluba byla mimo dvě patra členěná na menší salónky, boxy a podobně. Prostor uvnitř něj zkrátka připomínal obývací pokoj. Z dobových fotografií interiéru na nás jednoduše dýchne příjemná atmosféra, komfort a klid. Tyto parametry splňuje u Jumbo Jetu i základní Economy třída, která pro ty nejméně náročné dokázala zajistit velmi pohodlné prostředí.
Economy třída Boeingu 747 v 70.letech, zdroj: www.airlineratings.com
Pokud jsme si připlatili, Jumbo Jet nás začal rozmazlovat. Je libo drink či doutník? V zápětí budete jistě obslouženi jednou z usměvavých stewardek v jednom z jeho barových nebo kuřáckých salónků. Kultura létání tak v 70. letech mohla vypadat následovně:
Známý tigří salónek na palubě Jumbo Jetu, zdroj: www.airlineratings.com
Známý tigří salónek na palubě Jumbo Jetu, zdroj: www.airlineratings.com
zdroj: www.airlineratings.com
zdroj: www.airlineratings.com
zdroj: www.airlineratings.com
zdroj: www.airlineratings.com
zdroj: www.airlineratings.com
zdroj: www.airlineratings.com
zdroj: www.airlineratings.com
S kulturou létání bez diskuzí souvisí také vystupování a vzhled posádky – stewardek, nikoliv stewardů. Zde musím podotknout, že se díky zfanatizování rovnoprávností a genderových rolí ve společnosti stáváme sami sobě zloději! Starat se o cestující ve výšce 10 km nad zemí bylo kdysi společenským privilegiem a ženskou výsadou. Nic přece nedokáže cestu zpříjemnit víc než vkusně oděná, usmívající se a profesionálně vystupující slečna/paní stewardka, která vám právě podává vaši sklenici koňaku Coutanseaux Ainé. A nejde jen o zpříjemnění dlouhé cesty, pevně věřím, že ženské obsazení palubního personálu ve vkusných uniformách mělo i uklidňující a bezpečnostní funkci. Ženy zkrátka přirozeně vyzařují jakési maminkovské vlny, takže i když se vaše Jumbo řítí k zemi a vy počítáte poslední vteřiny, stačí úsměv, vlídné slovo, vřelý stisk ruky a jistá smrt je najednou růžovější.
zdroj: www.gizmodo.com
zdroj: www.gizmodo.com
zdroj: www.gizmodo.com
zdroj: www.gizmodo.com
zdroj: www.gizmodo.com
zdroj: www.gizmodo.com
Je třeba si uvědomit, že se přece jen nacházíme v rouře z kovových plechů a musíme zde vydržet několik hodin, takže letmý pohled na odhalená kolena jistě aspoň na chvíli zvedne náladu. Proto bývalo u některých leteckých společností dobrým zvykem kontrolovat správnou délku, tedy spíše krátkost, sukní stewardek!
Kontrola správné délky sukní stewardek u Swedish Airlines v roce 1959, zdorj: www.reddit.com
Toto tedy bývalo kdysi v pořádku. Dnes je atmosféra civilních letů jiná a je řečnickou otázkou, zda je lepší, či horší. Čas vrátit nelze, takže pokud s tím nejsme spokojeni, nezbývá než vzít věc do svých rukou, pořídit si vlastní 747 a na palubě aplikovat zákony námi definované. Takovéto ostrovy svobody si dnes mohou dovolit jen nejvyvolenější z vyvolených.
Před pár lety byl na prodej Boeing 747 katarského emíra. Spíš než 747 to byl létající palác… A je krásnou ukázkou onoho ostrovu svobody. Standardní letadlo totiž dokázalo přepravit až 400 osob ve třech třídách. Tento palác zvládne 94, přičemž je zde zahrnuto 18 členů posádky. O zábavu se zde postará zakázkový systém Panasonic, o bezpečnost systémy Otonomy a kdyby se náhodou přeci jen něco přihodilo, na palubě letadla je i malá nemocnice. Trávit čas zde můžete v luxusních salóncích či zasedacích místnostech, pokud byste přeci jen cítili únavu, máte na výběr z několika ložnic…
Zdroj: www.thedrive.com
Zdroj: www.thedrive.com
Zdroj: www.thedrive.com
Zdroj: www.thedrive.com
Zdroj: www.thedrive.com
Zdroj: www.thedrive.com
Zajímavým vkusem oplývá i brunejský sultán, v jehož 747 nechyběla zlatá umyvadla a doplňky z toho nejlepšího křišťálu. Zajímavostí je, že sultán svůj Jumbo Jet výjimečně osobně pilotoval.
Zdroj: www.richandloaded.com
Zdroj: www.richandloaded.com
Zdroj: www.richandloaded.com
Princ Saudské Arábie Al-Waleed bin Talal, jenž také jeden zakázkový Boeing 747 vlastní, si dokonce do největšího salónku na palubě nechal nainstalovat tento velmi vkusný trůn:
Zdroj: www.dailymail.co.uk
Zdroj: www.dailymail.co.uk
747 nebyla mimo klasické civilní varianty jen opulentními majáky šejků, sultánů a princů. Vznikaly také zakázkové letouny pro armádní či výzkumné účely.
SOFIA = Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy. Tento Boeing 747 přepravoval 2,5 metru dlouhý teleskop a sloužil jako stratosferická observatoř, operující ve výšce 12,5 km. Vznikl na základě kooperace NASA a německé DLR.
Tento Boeing sloužil u U.S. Air Force od roku 1974, na jeho palubě byly pouze klasikcé analogové přístroje, aby byl schopen odolávat elektromagnetickému vlnění. Pojmul až 112 pasažérů a byl dimenzován pro extrémně dlouhý pobyt ve vzduchu, údajně měl být schopen pobytu ve vzduchu po celý týden.
Toto je jeden ze dvou Boeingů 747, který si objednala NASA pro přepravu raketoplánů zpět do Kennedyho vesmírného centra. První z těchto Boeingů přepravoval raketoplán Enterprise. Na fotografii z roku 2008 je druhý z nich, přepravující raketoplán Endeavour.
Zde je 747 ve službách prezidenta Spojených států. Jako jediná se mohla ve vzduch hlásit kódem Air Force One a to pouze když byl prezident na palubě. Obsahoval ty nejmodernější bezpečnostní zařízení, radary a komunikační systémy, to vše v luxusním balení. Na fotografii je zachycen při přeletu nad Mount Rushmore.
Toto byly ty nejzajímavější fragmenty 50. letého života Boeingu 747, který vznikl době stále ještě plné entuziasmu z létání. Jumbo Jet je nezapomenutelná legenda, která přepravila již dvě generace cestujících po celém světě, určila standardy cestování a patří jí zasloužený obdiv, jako po dlouhý čas největšímu osobnímu křižníku nebes a vzdušnému paláci ropných a politických vládců.