Ukázka z knihy Metrovize

Ukončete výstup a nástup! Poznejte fenomén pražského metra s knihou Metrovize

Dveře se zavírají a my spouštíme předprodej nového vizuálního průvodce pražským metrem. Jmenuje se Metrovize – Historie, současnost a budoucnost pražského metra v architektonických perspektivách a vizualizacích v letech 1926–2020.

Za projektem stojí publicista a člen Bigg Boss family Jan Charvát a grafik Jan Matoušek – stejný tandem, který v roce 2017 vyslal ven obdobně specifickou publikaci Nádech výdech, která se probojovala až do finále soutěže Nejkrásnější česká kniha. Knihu si můžete už nyní objednat v předprodeji přes e-shop vydavatelství Bigg Boss.

Metrovize bude svébytnou kronikou vizualizačních stylů československé a české architektury na příkladu stanic pražského metra. Kniha to bude nejen o historii metra, budoucnosti, která nikdy nepřišla, ale také o budoucnosti, která pravděpodobně teprve nastane. Perla pro všechny fanoušky metra, designu a architektury. Uvnitř vizuálně kompaktní publikace najdete nikdy nerealizované projekty z let 1926 – 1966, historické návrhy architektů Václava Aulického, Antonína Engela nebo Stanislava Hubičky a stejně tak vize budoucnosti v podání nadčasového brutalismu Veroniky Huškové, vizualizace Pavla Sýse a 3D animací Jakuba Nepraše.


 

„Už během rešerší pro Nádech výdech jsem narazil na spoustu úžasných podkladů, které do relativně úzkého tématu knihy tak úplně nezapadaly. Ať už to byly historické fotografie, dokumenty či architektonické výkresy nebo perspektivy. Ani v případě Metrovize mým cílem ovšem nebyla vědecká nebo čistě geekovské publikace. Jsem přesvědčený, že i na první pohled nezáživná fakta lze podat čtivě a jejich příjemce u nich tak po dvou stranách nezačne upadat do narkózy,“ přibližuje zrod knihy její autor Jan Charvát, jehož předešlá publikace Nádech výdech se věnovala opomíjené architektuře výdechů pražského metra.  

Grafické řešení Metrovize se volně odkazuje na orientační systém pražského metra a vychází přímo z estetiky samotných vizualizací metra. „V knize pracujeme s výraznou typografií a kontrastním rytmem černé a bílé, čímž odkazujeme na střídání tmy a světla během cesty podzemím, ale také na ponor do myšlenkového šera při vytváření vize budoucnosti,“ říká grafický designér Jan Matoušek, autor vizuální identity knih Město = Médium, Nádech výdech a především chystané publikace Squadron, která se pro změnu stane osobitou vizuální reflexí historie a současnosti českého letectví – včetně odkazů na mimořádné příběhy československých pilotů v RAF v období 2. světové války.    
 

Kniha Metrovize vychází u nakladatelství BiggBoss Books v prosinci 2019. Aktuálně je k objednání v předprodeji za pouhých 395 korun v e-shopu BiggBoss. Po vydání v prosinci se bude prodávat za 532 korun.