Samey: Dnes už si uvědomuju zodpovědnost. Nechci rapovat jen o zlomeném srdci
Samey se zasloužil o jednu z nejzajímavějších slovenských nahrávek roku jménem XYZ a svým haters dokazuje, že byl poprask okolo něj vždycky zasloužený. Člen Haha Crew a labelu FCK THEM jde stále nahoru, aniž by u toho přestával být sám sebou.
Poprvé na sebe upozornil okolo roku 2012 společně s Dalybem a Zayem jako hlavní hlas Haha Crew. Když pak na YouTube přistál singl a videoklip Rap & Móda, bylo jasné, že se začíná psát nová kapitola slovenského rapu. Ani s odstupem času nepřekvapuje, že se tenkrát Samey setkal s haters a nařknutími z pozérství. Jako jeden z prvních u nás totiž představil aktuální newschoolový sound a společně se vznikajícím labelem FCK THEM stál u globálního boomu trapu. To všechno ještě jako teenager. „Tehdy u nás hudebníci nedělali to, co my, a nerapovali o tom, o čem jsem rapoval já. Tuhle odlišnost asi lidi automaticky spojovali s kontroverzností a drží se nás doteď,“ vzpomíná Samey v našem rozhovoru.
Kompletní interview vychází v listopadovém čísle hudebního magazínu Headliner.
Na XYZ ses znovu spojil s Egem. Co pro tebe zanemená jako rapper a osobnost?
Ego už je pro mě mnohem víc než jen kámoš a interpret. Za těch víc než pět let, co se známe, jsme si vytvořili velmi pevný vztah a jezdíme spolu po koncertech. Cítím, že už se z nás stali spíš bratři. Samozřejmě je ale především skvělý rapper, umělec a pokorný člověk.
I z nových textů jde cítít, že se posouváš dál, ale stále zůstáváš stát nohama na zemi. Je pro tebe pokora klíčová, tak jako o ní dneska rapuje většina umělců?
Je příjemné, když slyším, že to takhle lidé vnímají. Ale nedělal jsem to s tím, že bych chtěl nějak vyznít, ať už pokorně nebo jinak. Texty jsem jako vždy psal úplně přirozeně, každého z nás totiž určitým způsobem formuje a ovlivňuje čas.
Napadlo mě to hlavně v souvislosti s odkazem na starší track Dni, který jsi před pěti lety vydal společně s Glebem. Jak se ti s ním pracovalo tentokrát?
Jsme dobří kamarádi. Je jedním z mála rapperů, se kterými se můžu bavit úplně o všem, co se týká rapu. Od počátků až do současnosti, protože je skutečný rapper a věci vnímá podobně jako já. Občas po večerech jezdíme Bratislavou, posloucháme hudbu, čteme si texty nebo zkoušíme freestyle. Takhle nějak vznikají naše spolupráce, samy od sebe a přirozeně za chodu. S Glebem se dělá skvěle, prostě přijde do studia a maká.
Oba jste koneckonců členy FCK THEM. Jaká je největší výhoda toho mít za sebou úspěšný mladý label?
Cením si hlavně týmu šikovných lidí, kteří label tvoří. Pracují rychle a efektivně. Všichni jsme tam kámoši, takže jde všechno mnohem líp. Abych ale řekl pravdu, nemám to s čím porovnat. Mám výhodu, že vlastně nevím, jaké by to bylo bez FCK THEM.
Můžš ale posoudit, jestli tehdy label otevřel nové dveře pro kolektiv Haha Crew, ve kterém jsi tou dobou působil.
Jasně, ačkoliv tehdy se ještě label jmenoval I LOVE PARTY PRODUCTION. Po našem příchodu jsme vyrobili první Haha Crew merchandise se slovy Fuck Them a na našem albu se objevil track Jebat na nich. Yaksha pak přišel s nápadem, že by se změnil název celého labelu právě na FCK THEM, abychom byli zajímavější pro české i zahraniční publikum. Pro nás se tehdy otevřelo hodně dveří, odjeli jsme první turné a mohli společně vytvářet všechno okolo Haha Crew. Lidi nám tehdy ještě nevěřili. Heslo Fuck Them pro nás tehdy reprezentovalo i přístup, se kterým jsme šli proti davu.
Na Haha Crew se nalepil přídomek „kontroverzní“. Myslíš, že je to hlavně kvůli tomu, že jste na Slovensku jako jedni z prvních dělali trap?
Bude to asi kvůli době, ve které jsme začínali s hudbou. Tehdy u nás hudebníci nedělali to, co my, a nerapovali o tom, o čem jsem rapoval já. Tuhle odlišnost asi lidi automaticky spojovali s kontroverzností a drží se nás do teď. Vypadali jsme jinak a spojovali jsme módu s rapem, což pochopili lidi, kteří sledovali zahraničí a věděli, že je hudba dávno spjatá s módními trendy. Ale jiní nás nechápali a stále nechápou.
Bylo v něčem obtížné, když tě jako velmi mladého z ničeho nic potkala spousta kritiky i popularity?
Byl jsem v podstatě dítě, respektive teenager. Potom, co jsem odešel ze střední školy, jsem ještě nevnímal, že by můj rap mohl mít na lidi reálně nějaký dopad nebo jim něco předat. V té době jsem se kvůli věku ještě nedokázal postavit do pozice „vůdce“ mladé generace. Vždy jsem byl hlavně jedním z nich. Už tehdy jsem hodně mluvil třeba o konzumu. V dnešní době už si uvědomuju zodpovědnost i to, že nějaké lidi svým způsobem vedu.
V Česku se vždycky podobně koukalo na rappery z labelu Milion+. Yzomandias přitom hostuje i na tvé nové nahrávce, máte k sobě hodně blízko?
S Jakubem jsme už tou dobou byli hodně podobní. Dá se říct, že byl taky „kontroverzní“, bavil ho stejný zvuk a rapoval o podobných věcech. Měli jsme vždycky kamarádský vztah a to, co teď tvoří značnou část československého rapu, jsme vybudovali společně. Důležitý je pro mě samozřejmě i Karlo, se kterým jsme na východě Slovensku spolupracovali a kámošili ještě dřív než se zbytkem současného Milion+. U Yzomandiase jsem přespával na zemi, když jsme s Haha Crew hráli snad poprvé v Praze. Vzájemně si fandíme a jsme jedni na druhé hrdí.
Připadá mi, že ve vašem novém společném tracku s názvem ? je Yzomandias nejpřirozenější za hodně dlouho dobu a dá se s ním konečně zase trochu ztotožnit.
Přesně tam jsem chtěl tentokrát naši spolupráci směřovat. Nechtěl jsem nahrávat další jednoduchý hit, ten můžeme udělat kdykoliv. Snažili jsme se přijít s písničkou, která bude mít pointu, váhu a smysl. Uvědomuju si, že když Jakuba někdo pozve na feat, tak je to kvůli tomu, že chtějí využít jeho jméno. Po tom všem, co už jsme spolu udělali, mě napadlo to trochu otočit.
Může být právě paranoia nebo zlomené srdce inspirativní?
Určitě může, ale žádný z tracků na XYZ nevnímám jako nějaký negativní pocit. Chtěl jsem, aby všechny působily příjemně i přes pochmurnější vibe a melancholický sample. Spousta velkých umělců postavila kariéru na smutku, třeba Lil Peep nebo XXXTentacion. Momentálně bych ale sám nechtěl poslouchat pochmurné písničky třeba o zlomeném srdci. Moje předešlé album tak možná trochu znělo, protože odráželo určitou dobu. Tu už jsem ale přešel.