Buď jako Han Solo! Nová hra Star Wars tě vezme až na Vnější okraj galaxie
Na český trh dorazila nová desková hra s tématikou Star Wars. Potěší především ty, kdo místo světelných mečů a vesmírných bitev dávají přednost blasterům (hlavně vypálit první) a skrýším v nákladním prostoru.
Ano, nová Star Wars deskovka je celá o pašerácích a lovcích odměn. Nečekejte žádnou space operu ani císařův hněv, tady se bude pašovat, převážet, loupit, nahánět, utíkat a sbírat vypsané odměny na nebohé mimozemské hlavy.
Nejprve osobní odbočka – já a moje parta hrajeme už nějakou dobu Edge of the Empire, což je hra na hrdiny ze světa Star Wars zasazená do prostředí galaktického podsvětí. Hru milujeme, na každé tažení se těšíme jak malí Jardové a tvůrci této hry, společnost Fantasy Flight Games (FFG), vydali právě i Vnější okraj. Ten je sice samostatná hra, ale na Edge of the Empire lehounce, ale fakt jenom v náznacích odkazuje.
Například v RPG měla moje družina za úkol uloupit šperk nazvaný Jewel of Yavin, který se dražil na Bespinu. Trvalo nám to tři víkendy. Ve Vnějším okraji se šperk krade taky, dražba se koná na Naboo a zabere to tři minuty. Hra je vlastně navržená tak, aby pomrkávala na hráče předchozích Star Wars her od FFG, ale aby nijak nekazila herní zážitek těm bez zkušeností. Kromě toho používá jako všechny Star Wars hry od FFG vlastní (a zábavný) systém kostek, kdy nerozhodují čísla a jejich součet, ale symboly a jejich kombinace. Asi nemusím říkat, jak jsme se kvůli tomu s partou na vydání těšili.
O co ve Vnějším okraji jde. Máte tu osm různých postav: Hana Sola, Landa Calrissiana, Jyn Erso, Bobu Fetta, Bosska a další. Ty se od sebe liší tak, aby reflektovaly jejich pojetí ve filmech. Třeba Han Solo je nejpohyblivější pilot v galaxii, zatímco Boba Fett může po svých cílech pátrat dopředu, aniž by je prozradil ostatním. Hráči si vyberou, za koho chtějí hrát a pak poletují po galaxii tam a zpátky, aby skrze plnění zakázek jako první nasbírali počet bodů potřebných k vítězství. Takhle to zní trochu ohraně, protože pick up and delivery deskovek je na trhu už dost, ale je tu několik prvků, které na zábavnosti dost přidávají a posouvají hru nad konkurenci.
Zaprvé silný svět Star Wars, který vám umožňuje potkávat staré známé i neznámé postavy a zažívat na různých planetách a při letu vesmírem příběhy sice stručné, ale plně zapadající do atmosféry. Zadruhé je tu výrazný objevitelský prvek, kdy prozkoumáváte planety a nevíte, kdo či co vás na nich čeká. Zatřetí jste pořád pašeráci a lovci odměn na hraně zákona, takže ve vesmíru poletují hlídky Impéria, Rebelů, Huttů a Syndikátu.
Zpočátku potkáváte jen malé stíhačky, které se dají porazit, ale čím agresivněji hru pojmete, tím silnější lodě po vás budou pátrat. Až takové Impérium na pátrání vypraví hvězdný destruktor, je po srandě – střetnutí s křižníky automaticky prohráváte. A začtvrté je tu systém reputací u zmíněných čtyř frakcí. Můžete s nimi mít kladnou, neutrální či zápornou reputaci a v závislosti na ní se liší mnohé události. Třeba když přistanete na Tatooine a máte dobrý vztah s Jabbou, dá vám speciální úkol s velmi atraktivní odměnou, zatímco v opačném případě budete po setkání rádi, že jste neskončili zmražení v karbonitu.
Dohromady to všechno funguje na výbornou, máte pocit, že jste opravdu ve světě Star Wars a hlavně hrajete originální novou Star Wars hru, ne nějakou starou úspěšnou deskovku, kterou někdo akorát přeskinoval do Star Wars a teď ji prodává znovu. Samozřejmě nic proti lidem, kteří chtějí hrát Star Wars Monopoly nebo Star Wars Carcassone. I to je zábava. Ale pro mě bez inovace a navíc mi u těchto her chybí příběh.
Jenže ne všechno ve Vnějším okraji funguje na výbornou. Začíná skvěle, hráči vyrazí do galaxie, kterou mají celou před sebou a neví, kam se vrhnout dřív. Ale časem přijde moment, kdy se bude spíš mechanicky dohrávat. Uvedu příklad: když jsem hrál za Hana Sola, na druhém konci galaxie se objevil Chewbacca. Okamžitě pro mě začal napínavý závod s časem, kdy jsem se několik kol klepal, abych k Chewbaccovi doletěl a přijal ho do posádky dřív, než si pro něj přiletí někdo, kdo má třeba za úkol získat jeho skalp. Nebo jsem se s Hanem Solem několik kol soustředil na to, abych svou loď mohl vyměnit za Millenium Falcon a ten pocit po jeho získání, zatímco ostatní hráči lítali ještě v no name kocábkách, byl k nezaplacení.
Jenže pak nastal moment, kdy jsem jako Han Solo už z hlediska příběhu neměl moc co řešit, mám Millenium Falcon, Chewbaccu na jeho palubě a teď už mi nezbývá než poletovat galaxií a sbírat vítězné body. Vnější okraj každému hráči nabízí podobnou příběhovou motivaci, ale její naplnění dojde v půlce či dvou třetinách hry a pak už se prostě jen závodí o body. Je to škoda, zůstat v tom settingu ponořený do konce, byla by to absolutní bomba.
Další slabinou hry je bohužel malý počet karet. U vybavení to nevadí, ale u karet dobrodružství na jednotlivých planetách je to trochu problém. Každá planeta ve hře má k sobě jen deset karet dobrodružství. Vzhledem k tomu, že není problém za jednu hru na planetě otočit pět šest těchto karet, velmi rychle se ohrají. Ne že by to úplně sabotovalo hru, ale časem z ní kvůli tomu zmizí jeden z těch pilířů, které mě na hře baví, a sice pocit objevitele neznámého. Doufám, že FFG brzy přidají alespoň malou expanzi doplňující dobrodružství na planetách, to by vyřešilo mou výhradu.
Jakkoliv jsem se na Vnější okraj těšil a ta hra mě opravdu vtáhla do světa pašeráků a lovců odměn, ve výsledku ji asi nemůžu doporučit všem. Pokud hledáte Star Wars deskovku, kterou chcete s partou hrát pokaždé, když se sejdete, v češtině jich bohužel moc nevyšlo a doporučil bych vám dosud nepřeložený titul Star Wars Imperial Assault. Vnější okraj je skvělý, když chcete originální Star Wars hru, kterou si zahrajete jednou za pár týdnů až měsíců. V takovém případě se neohraje ani v případě, že by k ní FFG nakonec už žádné rozšíření nevydali. Jo a taky je Vnější okraj samozřejmě o řád lepší než všechny ty do Star Wars přeskinované Monopoly a Carcassony, se kterými asi na našem trhu bude soupeřit. Už proto mu dejte šanci.