Udělejte si z obýváku jadernou pustinu. Deskovka Fallout je velké dobrodružství
War never changes. Jeden z nejslavnějších sloganů ve videoherní historii zazněl už v prvním díle videohry Fallout v roce 1997. Ze značky se stala legendární série čítající čtyři díly, onlinovku i spin-offy. A nově se dá hrát i v deskovkové verzi. Ta vyšla vloni a nedávno k ní přibylo rozšíření Nová Kalifornie.
Snad žádná deskovka opřená o slavnou značku v poslední době nerozdělila komunitu tak jako Fallout. Jedni hru milují (znám člověka, který od jejího koupení nehraje nic jiného), druzí jí nemůžou přijít na jméno. Skupina nespokojenců se dělí ještě na další dva tábory: zaryté fanoušky Falloutu, kteří si rvali vlasy už dopředu při myšlence, že jejich modla se změní v papírovou krabici s plastovými figurkami. A pak na nespokojené hráče, kteří se nemohli přenést přes několik špatně pojatých mechanik základní hry. Především na náhodný systém odměn, který nezaručoval, že vás dokončení úkolu posune blíž k cíli, si v diskuzích hráči stěžují doteď.
Já osobně jsem typ hráče, který preferuje pojetí, svět a storytelling nad mechanikami a nad chybami přivírám oči, pokud mi hra dopřeje atmosferický zážitek. A v tomhle Fallout exceluje. Je tu všechno, co na videohře milujeme. V obýváku si rozložíte malou jadernou pustinu, po které budete bloumat s kamarády a narážet na všelijaká setkání, souboje, vesnice, postavy, ale hlavně je všechno silně podtrženo příběhovým vyprávěním. V jádru je hra vlastně klasický hon za body, kdo první dosáhne určitého počtu, vyhrál. Ale na toto jádro je nalepeno tolik mechanik navíc, že se z deskového Falloutu stala skutečně adaptace videohry, byť možná trochu překombinovaná.
Co dělá Fallout Falloutem? Stylový svět a jeho obyvatelé, schopnosti S.P.E.C.I.A.L., zaměřování V.A.T.S. nebo unikátní retrofuturistické vybavení. To všechno se podařilo dostat i do deskovky, byť za cenu razantního zjednodušení. Zůstalo ale to hlavní, pocit dobrodruha objevujícího krok za krokem zdevastovanou pustinu, její obyvatele, frakce a všelijaká tajemství a překvapení. Pokud mi tohle deskovka dá, já jsem spokojen.
Na druhou stranu tady skutečně mluvím jen sám za sebe a rozuměl jsem argumentům ostatních hráčů, kteří si hru vyzkoušeli a nakonec se rozhodli ji třeba nekoupit. Dobrá zpráva je, že nedávno vydaná Nová Kalifornie nejen že rozšiřuje hru o další obsah, ale zpětně napravuje některé staré chyby. Jsou tu přepracované scénáře z původní hry, nové karty, předměty, úkoly, nepřátelé, postavy, za které se dá hrát. Ale hlavně je zde nový scénář umožňující kooperativní hru. V něm logicky odpadá největší slabina deskovky, a sice nevyzpytatelné odměny. Hráči už totiž nezávodí do cíle, ale snaží se společnými silami zastavit nepřátelskou frakci, odměna pro jednoho pomůže i ostatním. Pokud autoři z Fantasy Flight Games vydají časem další scénáře pro kooperativní režim, jedině dobře, za mě je tento scénář nejzábavnější ze všech. A když ne, v nejhorším budou na netu homebrew varianty.
Především ale Nová Kalifornie přidává rozmanitější svět, příběh a události, které mohou nastat a do narativu plynule zapadají. Příběh a atmosféra Falloutu staví v tomto ohledu deskovku nad většinu konkurence, proto je dobře, že Nová Kalifornie tyto prvky umocňuje. Takhle má podle mě vypadat rozšíření, které je dělané hlavou a autoři skutečně mysleli na celou hru, nikoliv pouze na přilepení dalšího ocásku za prachy. Pokud by se mě někdo zeptal, jestli deskovku Fallout koupit, asi bych se dlouho vyptával, co od hry čeká, než bych mu ji doporučil. V kombinaci s Novou Kalifornií už ale moc pochybností nemám.