Opak Dissu: Dělat hudbu pro všechny je naše noční můra
Kolektiv OPAK DISSU je jedním z největších zjevení na tuzemské rapové scéně za posledních několik let. Jak probíhal vznik trojice sólových desek, čím se dostali do povědomí a co chystají na příští rok?
Pár let nazpět se vynořili z hlubin českého internetu a svými texty nabourali snad všechny stereotypy tuzemského rapu. Nyní sebranka OPAK DISSU LABEL novou deskou Thugger Tape s beaty od Angry Tableflipa završila trilogii sólových projektů svých hlavních protagonistů Asapa Jardy, Don Chaina a Blueraykoránthuga, kterým zdárně sekundují další labeloví hráči jako Young Lvíše, Aštar Čedar, DJ Venktovka či nováček Marakkeš. Při příležitosti release party zmiňované desky jsme se sešli, abychom nahráli tento vydatný rozhovor.
Mohli byste se krátce představit pro lidi, kteří vás ještě neznají? Co je zač Opak Dissu a kde se vzal?
ASAP JARDA: My nejsme žádní Kamilové. My jsme budoucnost.
Před pár lety jste začali vyhazovat první věci na Soundcloud a YouTube. I přes neprofesionalitu nahrávek jste byli velkým zjevením v kontextu rapu, který u nás v té době vznikal a z této pozice jste to dopracovali až k nominaci na Anděla či trojici sólových desek. Jaké byly zásadní momenty tohoto vývoje?
DON CHAIN: Zásadní pro nás bylo vydání OPAKDISSU TAPE 2 a období krátce potom, kdy jsme potkali našeho zvukaře Gustava. Jardič se navíc přistěhoval do Prahy, kde jsem už bydlel já a DJ Casablanka. Po nějaký době se přistěhoval taky Blueray a v ten moment to konečně mohlo začít fungovat. Konečně jsme mohli začít jezdit srát Gustava do studia a on to má s náma od tý doby těžký.
ASAP JARDA: Zásadní momenty byly taky první live shows. Ono tě to strašně vyškolí, protože si uvědomíš, že tvoje tracky stojí za píču a že je musíš dělat lepší. Zásadní moment pro každýho rappera je, když si vyzkouší rapovat svoje tracky před víc lidma, než dvaceti.
DON CHAIN: Po OPAKDISSU TAPE 2 taky začal DJ Venktovka pracovat s grafikem a kámošem wlfrm234u na typografii, se kterým teď dělaj veškerou grafiku Opaku Dissu. Tady se zrodila myšlenka udělat tři sólový desky, který budou vizuálně propojený a budou na sebe navazovat i grafikou, abys to měl pěkně do poličky jako ultimate pack.
A co Fabia Trap? Načasováním klipu jste se myslím dobře trefili. Mohla stát i tato skladba za větším úspěchem Opaku Dissu?
DON CHAIN: Jestli to někdo vnímá jako zlom, tak já absolutně ne. Rozhodně to nevznikalo s tím, že by to mělo být něco zlomovýho. Když jsem začínal psát tu první šestnáctku Fabia Trapu, tak jsem byl na stáži ve Skotsku v pokoji, kterej měl pět čtverečních metrů a klečel jsem tam na kolenou s telefonem s rekordérem, kde jsem to nahrával do staženýho beatu od Young Thuga.
Byly to random bláznivý bars, který jsem poslal klukům s tím, že mi tady vznikla nějaká úplná píčovina, pojďme to zkusit nahrát. Takhle přistupuju asi ke všem trackům. Rozhodně jsem nemyslel, že je to nějakej epic moment. Ale ve výsledku asi vznikl dobrej track a kluci k tomu navařili dobrej klip, kterej měl potenciál být virální.
ASAP JARDA: Já to vnímám tak, že Fabia Trap byl jeden z mála tracků, kterej byl stravitelnej pro všechny. I když jsi to pustil 40 letýmu člověku bez pojmu o rapu, tak si na tom našel něco svýho.
Určitě to pro nás bylo přelomový i v tom, že jsme si díky úspěchu Fabia Trapu mohli říct: „Když tohle budem dělat, tak nás pičo budou hrát na Óčku.“ Bylo to přijatelný pro všechny, což je pro nás vlastně spíš noční můra. Dneska hrajou Fabia Trap a Udělej Bordel dvakrát v hodině na Óčko Black, ale tohle my vole nechceme! Chceme být naší tvorbou rozdílní, ale paradoxně jsme se Fabia Trapem dostali do komunity rapperů, který maj vymrdanej cloud. Najednou všichni řvou: „Fabia Trap vole! Super Opak Dissu vole! Zajdu na ně po PSH."
Hodně za ten úspěch mohl i ten animovanej klip. Spousta lidí si k tomu najde cestu snáz, než když jim tam skáče deset feťáků před kamerou.
DON CHAIN: Zároveň tomu předcházelo několik menších eventů po Praze, že to tady už nějakou dobu jelo.
ASAP JARDA: Ona je Fábka udělaná na míru Čechům, jen jsme to předem nevěděli. Netušili jsme, že každej, kdo má doma Fabii, to začne poslouchat.
BLUERAYKORÁNTHUG: Já jsem to psal v práci, kdy jsem třídil díly na Zetor a taky jsem netušil, co vlastně vzniká. Takhle se vaří bangery!
Foto: Milan Pruher
Potom jste se dostali do nominací na Anděly…
DON CHAIN: To mě hrozně pobavilo.
ASAP JARDA: Jo, vidět Kapitána Dema živě byl hodně sebedestruktivní zážitek.
DON CHAIN: Pobavilo mě celkově, že jsme najednou byli v nominaci vedle Yzomandiase.
ASAP JARDA: Yzomandias nám mimochodem tleskal.
DON CHAIN: A zasedl místo.
ASAP JARDA: To nesmí být zapomenuto.
DON CHAIN: Ale nevnímal jsem úspěch Fábie ani nominaci na Anděla jako nějaký šílenosti. Spíš jsem si říkal: „What the fuck?!“
ASAP JARDA: Vůči tomu Andělu se tehdy ohradili lidi, jako třeba SKiNNY BARBER, že prý to máme z protekce.
DON CHAIN: Mega. Mě to prý stálo padesát tisíc, abych byl na Andělech.
ASAP JARDA: Fuck off Barber. Nebuď nasranej, že jsi nebyl na Andělech.
DON CHAIN: Ne asi.
Poté jste se rozhodli udělat tři regulérní sólové desky Asap Jardy, Don Chaina a Blueraye. Co vás vedlo právě ke vzniku této trilogie?
DON CHAIN: Rozhodně ty tři vydaný tapes. Vydali jsme OPAKDISSU TAPE, POSEDOVKA MINITAPE a OPAKDISSU TAPE 2. Takže jsme si řekli, že uděláme každej něco svýho, než se vrátíme ke společný tvorbě.
ASAP JARDA: Podle mě to bylo z velký míry kvůli tomu, že chtěl každej z nás ukázat svůj charakter v určitý podobě. Když nás potkáš na společným tracku, tak máš podle mě trochu bordel v tom, co kdo z nás vlastně zastává. Proto jsme jim nabídli sólovky. Aby pochopili, co se vlastně řešilo v minulý tvorbě.
Jak když hraješ RPG. Potřebuješ dostat vlastnosti postavy, abys věděl, jestli ji chceš nebo ne. To je podle mě nejlepší portfolio pro naše fanoušky. Maj od každýho z nás desku, tak ať si kurva vyberou.
Ve výsledku je na zmiňovaných třech deskách opravdu znát, že jste se zde jasně vyprofilovali. Ať už volbou beatů nebo i celkovým pojetím….
ASAP JARDA: Blueraykoránthug je z nás jedinečnej, protože si vybral na celou desku jedinýho producenta.
DON CHAIN: Všechny tři desky jsou jedinečný celkovým přístupem k tvorbě i volbě beatů. Jardič měl několik svých producentů, já jsem měl zase všechno, možná kromě jednoho beatu, čórky.
ASAP JARDA: On to pojal doslova jako mixtape.
DON CHAIN: Mně to sedělo ke konceptu ujebanýho mixtapu. Měl jsem spoustu stažených free beatů z nejmenovaný stránky, která stejně, rest in peace, smazala všechny beaty. Takže to vlastně můžu říct. Jsou to Hipstrumentals. Smazali jste archiv 130 stránek, vy mrdky!
ASAP JARDA: Kundy! Vole!
DON CHAIN: Vlastně Hipstrumentals mají zásluhu na vzniku DDD Tape, a pak vznikla věc, která se jmenuje Thugger Tape. Ta je odlišná tím, že má jednotnou produkci.
BLUERAYKORÁNTHUG: Moje a Tomášova vize byla taková, že Thugger Tape bude mít jednotnej sound, kterej na sebe bude nějakým způsobem navazovat a doufám, že se nám to povedlo!
ASAP JARDA: Povedlo.
DON CHAIN: Ta trilogie hlavně není jen hudební, ale i vizuální. Nespojují ji jen naše alter ega, ale taky grafika.
Jsme tu na releasu desky Thugger Tape a nemůžu se nezeptat. Napříč tvorbou Opaku Dissu, ale především Young Lvíše a Blueraye se vyskytuje číslo 22. Co to znamená? Odhal nám pravdu.
BLUERAYKORÁNTHUG: Na tom není co odhalovat. Vídám to číslo často a místo abych se ho děsil, tak jsem si ho oblíbil.
ASAP JARDA: Každej si k tomu může najít svůj význam. Třeba my dva (Jarda a Blueray) jsme spolu dělali track Karma 22 a to číslo nás právě propojovalo v určitých věcech, který jsou v tomhle textu. Numerologie ale nefunguje tak, že každý číslo něco znamená, ale že má k tomu číslu každej člověk jinou vazbu.
BLUERAYKORÁNTHUG: Každej to má spojený s jiným démonem. Můžeš si za to dosadit arachnofobii, alkoholismus, whatever!
ASAP JARDA: Každopádně fuck Amco se zlatejma zubama. Mrdáme ho do huby. On je ten, kdo kazí pověst číslu 22!
Aktuálně jste ukončili trilogii sólových projektů. Na co se tedy můžeme těšit dál?
BLUERAYKORÁNTHUG: 2020 Svět je tvůj, hej.
DON CHAIN: Velký věci, kámo, hej. 2020 kámo, hej. Svět je tvůj, hej. To je všechno, co ti k tomu řeknu.
ASAP JARDA: Tak to já ti něco řeknu, kundo vole. Rap game Marcus Revolta. Vzhůru ke hvězdám. 2020 je naše. My jsme tady na tý scéně nejvíc. Jestli to nechápeš, tak můžeš jít hrabat hráběma na statek, mrdko.
Foto: Lubomír Skála
Dále chystáte společnou podzimní tour s 2L Boyzz. Jak jste se k sobě dostali? Jak funguje vzájemná spolupráce?
DON CHAIN: Nejdřív jsme se setkali přes tvorbu na Soundcloudu. Potom jsem se náhodně na party potkal s Bulharem, proběhly trapný instagramový výměny followerů, a pak přišel společnej booking, kdy jsme si je dali na Lopatas Clash 2, z čehož vyplynuly další spolupráce.
ASAP JARDA: Oni jsou jediná crew, se kterou jsme schopni jet společnou tour. Jezdit s někým jiným by byla pěst na oko. Naše tvorba není od té jejich tolik vzdálená.
DON CHAIN: Přesně, jsme kompatibilní.
Kteří interpreti vlastně ovlivnili vaši tvorbu? Ať už domácí nebo zahraniční?
BLUERYKORÁNTHUG: Jako nevím, jestli mě to ovlivnilo, ale moje největší vzory jsou Young Thug a Future.
DON CHAIN: Nevím, jestli mě někdo ovlivnil, ale v demenci mě určitě utvrdil Hafner. Nemám pocit, že by na mě měl někdo zásadní influence, jak se v dnešním jazyce říká, ale když jsem v šestnácti viděl na stage Hafnera, tak jsem si řekl, že je možný všechno.
ASAP JARDA: U mě je to jednoduchý. Nejdřív to byl Hugo Toxxx, potom Smack, a pak zahraniční interpreti. Z nich mě nejvíc ovlivnil asi RiFF RAFF a Chief Keef.
A názor na tuzemskou scénu? Nějaké věci, co vás baví?
ASAP JARDA: U nás je to čím dál lepší. Teď jsem zvědavej na Toxxxovo nový album. Uvidíme, jestli mě to bude bavit. Jinak mě baví Chrizz, Dollar Prync, Dokkeytino, Porsche Boy, Gleb, celý DOTS, nový věci od Igora, vlastně je toho strašně moc. Sledujem všechno nový a je dobře, že vznikaj nový jména.
A vzkaz pro čtenáře na závěr?
BLUERYKORÁNTHUG: Rozhodně bych zmínil, že párno o víkendech je dobré.
ASAP JARDA: S tím souhlasím.
DON CHAIN: Kupujte si CDs na našem webu.
ASAP JARDA: Klikujte, zhybujte, rap game Marcus Revolta. A pusťte si moje EP Lesejk Holyday, který zapaluje lesy po celým světě.