Od homofobie po zlomené srdce. Tyler, the Creator se do Anglie vrátil jako hrdina
Evoluce Tylera, the Creatora je jedním z nejzajímavějších příběhů současného rapu. Reflektují ji i čtyři roky, na které mu bývalá premiérka Theresa May zakázala vstup do Velké Británie. Londýnské publikum ho přivítalo zpátky jako hrdinu současného rapu.
Je obyčejný úterní podvečer, ale na jihu Londýna jde cítit, že se schyluje k něčemu obrovskému. Okolo legendární Brixton Academy se točí dlouhá řada netrpělivých lidí v hadrech značky Golf Wang. Pouliční prodavači řvou po kolemjdoucích, že mají k dispozici posledních pár lístků. Je jisté, že je dneska prodají. Do Anglie se totiž vrátil jeden z největších raperů a vizionářů současného hudebního světa a čekají ho tady rovnou tři vyprodané koncerty za sebou.
Za to, aby se Tyler, the Creator mohl legálně vrátit do Velké Británie, fanoušci podepisovali petice a pořádali protesty proti někdejší premiérce Therese May. Ta totiž Tylerovi v roce 2015 z pozice ministryně vnitra zakázala vstup na území Spojeného království. Jeho starší texty i vystupování údajně vybízely k homofobii, terorismu a násilí.
Když postava v bledě modrém obleku a blonďaté paruce beze slova nakráčí na minimalistickou scénu se stříbrnou oponu za zvuků epické IGOR’S THEME, davy burácejí. Několik desítek sekund Tyler, the Creator jen upřeně kouká před sebe a neříká ani slovo. Netrvá dlouho a prostorem se rozezní skandování „Fuck Theresa May!“. Po vystoupení z transu a prvních tanečních kreacích, které svede jen on, rapper za bouřlivého potlesku reaguje: „Londýne, dlouho jsme se neviděli.“
Od doby, kdy hrál v Anglii naposledy, ušel osmadvacetiletý americký umělec obrovskou cestu. Začínal jako lídr rapového kolektivu a sebranky outsiderů Odd Future, se kterou ztělesnil protipól k toxické maskulinitě sebevědomých rapperů předešlé dekády. Ve svých textech mluvili o nedokonalostech, temných stránkách i osobních nejistotách světa okolo. Tyler, the Creator se stal antihrdinou, který se z undergroundového podhoubí postupně vyškrábal až na vrchol, aniž by se u toho zamazal tuctovostí a zbytečnými kompromisy.
„Už nejsem jenom naštvanej kluk,“ usmíval se Tyler potom, co londýnské publikum překvapil se starším bangerem Yonkers, který ho celosvětově proslavil. Ano, v jeho videoklipu rapper pojídal šváby a nakonec se oběsil. Jeho tvorba se teď diametrálně liší a vedle hudby se profiluje i jako módní návrhář, designer a filmař. Během vynucené britské pauzy navíc vydal přelomovou desku Flower Boy se špičkovou produkcí a žánrovým přesahem. Jméno Tyler, the Creator už si v hudbě málokdo spojoval výhradně s radikálním tvrdým rapem, ale už i s novou klidnější a ohromně citlivou polohou v čele s megahitem See You Again. Jakoby Tyler, the Creator pomalu nacházel klid v duši a konečně začal otevřeně mluvit o hledání vlastní identity i sexuality.
„Od homofobního rappera po romantického dandyho se zlomeným srdcem,“ píše se dnes často na Tylerovu adresu. Celý vývoj totiž vyústil letos s novým albem IGOR, konceptuální romantickou nahrávku, která má s ranou tvorbou už jen pramálo společného. Umělec na sebe bere podobu excentrického Igora a skrze něj se vydává na rozchodovou horskou dráhu, během které se smiřuje s minulostí, čistí si hlavu a vyhlíží nové začátky.
Naživo nemusí ani zpívat. Publikum to dělá za něj, a to do posledního slova. Londýnská hala, ve které se prodaly stovky a stovky pestrobarevného merchandise Tylerovy značky Golf Wang, sborově huláká refrény nových tracků jako EARFQUAKE a I THINK. Témata rozchodů a zamilovávání by ještě před pár lety určitě nepatřily k hlavním výsadám Tylerových textů. Jeho novinka ale zdaleka nesklidila úspěch jen ve Velké Británii. Ačkoliv se tady odklonil od všech očekávání, jde o umělcovu komerčně nejúspěšnější nahrávku, se kterou se poprvé dostal na absolutní špičku žebříčku Billboard 200.
Přestože u tvrdších tracků jako Who Dat Boy na pódiu doslova bouchala pyrotechnika, Tyler dnes nepotřebuje nic víc než sám sebe. Jeho show je absurdní divadlo, během kterého se v davu setkávají mosh pity se slzami dojetí a líbajícími se páry. Tyler, the Creator v roce 2019 vyvrátil všechny představy o žánrech a hranicích tvůrčího potenciálu. Mohl by vyprodat největší arény, ale radši zůstane sám sebou. IGOR je další ukázkou toho, že žijeme v éře autenticity, kdy všechny rapové archetypy minulé generace už naštěstí ztratily význam.