Orikoule

Momenty českého rapu #3: Showbyznys, porno, volební agitka a Orikoule

Třetí díl seriálu o žánru, který si pravidla píše sám, se zaměřuje na roky 2008 až 2013. Co měl v té době tuzemský rap společného s televizními soutěžemi, volbami a pornem?

2008: Komedie roku, komedie tisíciletí
Konec roku 2008 nadělil tuzemským fanouškům nejzábavnější album českého hip hopu a tento titul projektu Orikoule dosud nikdo nesebral. Orion a James Cole odložili masku tvrdých raperů a natočili komediální opus, který posunul žánr i hudebně, například James Cole začal bez uzardění zpívat. Orikoule byla také zábavným protikladem experimentálnímu albu Gorila vs. Architekt, která Vladimír 518 vydal o pár měsíců dříve. Bigg Boss prožíval přetlak. Plány na pokračování Orikoule zhatila loňská přestřelka Supercoo a Bigg Bossu, nicméně Orion už nějakou dobu mluví o podobně laďeném albu s Maniakem.

2008: Ochablá flow pornokrále
S popularitou žánru přirozeně vzrůstá pravděpodobnost obskurností. Pornoherec Robert Rosenberg za mřížemi sepsal svůj Životopich a když se z vězení vrátil, o své zkušenosti, nespravedlnostech justičního systému a potažmo celého světa, začal rapovat. Aby těch nových dimenzí nebylo málo, pornoherec v klipu rapuje v triku neonacistické značky Thor Steinar, kterou tehdy propagoval. Některých met český hip hop snad ani dosahovat nemusel.

2009: Trochu těch kytar
První pokusy propojit tvrdé kytary s rapem nepatří k nejsvětlejším kapitolám českého hip hopu. Raper Indy a bubeník Rae z poprockových Clue tehdy spojili síly v projektu KMBL, který později přetavili ve stejnojmenné album s rozpačitým výsledkem.

2011: Showbyznys
Partnerství s menšími či většímu firmami je běžnou součástí tuzemského hip hopu od prvních dní, respektive od druhé půlky 90. let, kdy se rozjely večírky na Sedmičce nebo Kick the Shit. Stejně tak ke koloritu žánru neodmyslitelně patří klevety o tom, kdo se „zaprodal“ a kdo po cestě štrýtu stále kráčí. Když Rytmus usedl do poroty soutěží SuperStar nebo Hlas Československa po boku Michala Davida a Pepy Vojtka, dostal tuzemský hip hop do nejvyšších pater showbyznysu. Těžko mu ale něco vyčítat, protože právě tam měl už dlouho namířeno a své ambice nikdy neskrýval. „Šel jsem do téhle soutěže proto, abych si tam sedl, ukázal svoji tvář a dostal za to peníze. To je celé,“ shrnul tehdy své motivace.

2012: Hip Hop Benny Superstar
Bylo jen otázkou čas, kdy se k rapu přihlásí i finalista Česko Slovenská SuperStar, který se do talentové soutěže přihlásil v roce 2009. Ben Cristovao se v rozhovoru pro BBarák vyjádřil, že rap je pro něj „novodobá poezie a hlavní nosič kultury dané doby,“ načež v písni Bomby rapoval: „Jedu kolo koloběžka, Gucci Gucci brejle, kolo koloběžka, štyl tečka. Kolo koloběžka, chceš mě, bejbe?“ Pravdou ale, že v český jazyk začal používat frázování typické spíš pro angličtinu a k hip hopu přitáhl nové publikum. A nutno dodat, že Lil Pump to o pět let později dotáhl s Gucci Gangem k miliardě zhlédnutí na YouTube.

2013: Propojení dvou světů
Krokem kupředu byla také spolupráce PSH s Monkey Bussines, která po letech vykrystalizovala ve společné tour a skladby. Kapely zapracovaly na společném dvouhodinovém setu a pod pódiem se tak mohli potkat fanoušci dvou absolutně rozdílných žánrů.

2013: Volební rap
Hip hop vznikl v chudých čtvrtích New Yorku, stal se jazykem černošské diaspory v USA a sociálně-politický podtón se následně rozšířil i do dalších zemí. Pokud nepočítáme rappera Bonuse, tracky Hlasuju proti a Fuck Off! od PSH, Lipovy Obchodníky se strachem a několik podzemních spíše alternativních projektů, politický hip hop se v České republice nikdy moc nenosil. Přesto na popularitu žánru vsadila Strana zelených, když Ondřej Liška narapoval volební spot Barva tvýho hlasu. O hudební podklad se postaral Mike Trafik z PSH, kteří při volbě prezidenta ČR veřejně podpořili Karla Schwanzerberga. Klip nezafungoval a Zelení se přes pětiprocentní hranici nakonec nepřehoupli.

2014: (Ne)mám zájem
„Z představy, jak se po Snowboarďácích a Rafťácích tuneluje graffiti a Jirka Mádl čmárá sprejem po zdech, mi šel mráz po zádech,“ komentoval rapper pro Galerii Ne, kterak odmítl spolupráci na natáčení Gymplu v roce 2007. O několik let později už tak nekompromisní nebyl. „Vladimira jsem nedokázal oslovit, protože mě už jednou odmítl při filmu Gympl, že prý v takové komerční sračce, kde hraje Mádl, účinkovat nebude,“ řekl pro BBarák režisér Tomáš Vorel a upřesnil, že důležitou roli při dalším vyjednávání sehrál vizuální umělec vycházející z graffiti prostředí. „Pasta, se kterým jsme psali scénář, zorganizoval s Vladimirem schůzku a na ní jsme ho přesvědčili, že Vejška, přestože v ní bude hrát Mádl, komerční sračka nebude,“ dodal Vorel. PSH pro film složili track Zdrhej a ve Vejšce naživo zahráli skladbu Děti prázdnoty. Hudbu k Gymplu o několik dřív složil DJ Wich a na soundtracku se objevili třeba i Supercroo.