Legendární teaser na Spider-Mana je zpět! Před 18 lety ho zakázali
Měl to být dokonalý marketingový zásah. V roce 2001 vlétlo do amerických kin speciální lákadlo na velkou pavoučí revoluci s manhattanskými Dvojčaty v hlavní roli. Hned po útocích 11. září ale přišel striktní zákaz. Pravděpodobně jeden z nejdražších trailerů všech dob skončil v trezoru na dlouhých 18 let.
Internet je gigantický archivní kosmos, co se rozpíná každou vteřinou. Pohlceni kolektivní psychózou hltáte další a další nové informace, fotky, videa, hudbu, naprosté kraviny. V každém takovém obskurním antikvariátu přitom leží nějaký raritní diamant, vzácná památka, která čeká na to, až ji naleznete, oprášíte a zuřivě začnete šířit dál. Je to něco jako virtuální sběratelství a pop-kulturní archeologie v jednom.
Každého závisláckého archeologa proto musí potěšit tahle čerstvá vykopávka. Uživatel s přezdívkou Yoshi Killer2S na YouTube nahrál remasterovanou (upravené barvy, rozlišení 4K) verzi vůbec prvního teaseru na filmového Spider-Mana režiséra Sama Raimiho (2002). Legendární podpultová záležitost ve své době musela, krátce po útocích 11. září 2001, z velkých pláten kin okamžitě pryč, ideálně do rovnou do trezoru.
Je to krásná, byť hořkosladká vzpomínka na dobu, kdy studio sebevědomě investovalo miliony dolarů do natočení samostatného filmového kraťasu s příběhem o přepadení banky, následném útěku a spektakulárním pavučinovém zásahu využívajícím legendární mrakodrapovou dvojici. Věřte tomu, že nekompromisní tah na bránu v tomto případě funguje dodnes. Jste na přehlídce moneyshotů, na níž dominuje zběsilost střihu a zrychlovaček ve stylu devadesátkových hudebních videoklipů. Smysly poutají “ocelové” claimy a především dynamika Spider-Manových průletů New Yorkem, které ve své době na plátnech kin, navíc v doprovodu elektronické smršti Leave You Far Behind od britských Lunatic Calm, musely jednoduše brát dech a pavučinou poutat pevně k sedačkám.
Musela to být strhující euforická jízda a velké vítězství pro marketingové oddělení, jež příběh teaseru svým způsobem doplnilo v prvním filmovém plakátu. Ten, ačkoliv musel být rovněž stažen, ve své době znamenal výtečný start pro reklamní agenturu Vox and Associates. Její plakátové nálety ve jménu Raimiho kompletní pavoučí trilogie tehdy položily základy pro budoucnost propagace komiksových filmů, ať už se bavíme o plakátech pro nálože od DC či Marvelu.
"Holy shit, I cannot wait for 2002," píše se dnes pod znovu objeveným teaserem, který se své remasterované podoby dočkal evidentně díky nadstandardní geekovské péči. Osobně se nemůžu dočkat, jaké další poklady objevíme a jaké zašlé ikony zrestaurujeme příště. Současnost i budoucnost patří pop-kulturní archeologii. Nemá cenu se tomu vyhýbat, zakopejte si trochu.