Obří roboti, šílený Tesla a Rasputin ve válce. Finále Scythe stojí za to
Scythe, jedna z nejstylovějších deskovek současnosti, se dočkala vydání posledního rozšíření jménem Vzestup Fenrise. Přináší hromadu další zábavy a násobně rozšiřuje možnosti hry.
Desková hra Scythe měla o pozornost postaráno už v době svého vydání. Kromě toho, že jí předcházela velmi úspěšná kampaň na Kickstarteru, tvůrci provedli geniální tah. Oslovili polského malíře Jakuba Różalskiho, který hře svými kresbami vtiskl neopakovatelnou atmosféru. Scythe je zasazená do prostředí tzv. dieselpunku, což je retrofuturistický žánr inspirovaný těžkopádnou industriální technikou z přelomu 19. a 20. století.
Autoři navíc pracují s motivem alternativní historie a hráči se tak přenesou zhruba do roku 1920, kdy se vede boj o nadvládu nad poněkud jinou východní Evropou – po horách i údolích se prochází obří váleční roboti a ve městech se místo elegantních čtvrtí staví obří tovární komplexy a památníky vůdcům. Řeknu to jednoduše, Scythe má atmosféru hodně podobnou počítačové hře Dishonored, ba co víc, sem tam připomíná i estetiku legendárního Half-Life 2. A to zážitek z hraní povyšuje na další level.
V jádru je ale Scythe klasická eurohra, kde na konci vítězí hráč s nejvíce nasbíranými body. Ty získává nejen bojem, ale primárně územní převahou, technologickou vyspělostí, plněním úkolů nebo popularitou u obyčejných lidí. Toť základ Scythe, jakkoliv je ta hra zábavná a promyšlená, víceméně v ní šlo pořád dokola o totéž. Variabilitu postupně zvětšovala rozšíření, Invaze z dálek přinesla dvě nové frakce, Titáni nebes obohatili hru o leteckou techniku a nyní přichází rozšíření poslední a největší. Vzestup Fenrise je Finále s velkým F.
Zaprvé přináší do hry kampaň, která výrazně mění pravidla a cíle. Už se nehraje na body, ale postupuje se příběhem, který není vycucaný z prstu, jak už to u deskovek často bývá, ale je zábavný a skvěle se doplňuje s vizuálním pojetím celé hry. Zatímco první mise v kampani se hodně podobá základní hře, s každou další už se původnímu modelu Scythe vzdaluje, protože přidává nové moduly a mechaniky. Mezi misemi si vylepšujete své vlastnosti, můžete mít silnější mechy nebo výkonnější továrny, je jen na vás, kterým směrem zaměříte vývoj. Během kampaně se zpřístupní dvě nové frakce, industriální Tesla vedená Vesnou, dcerou Nikoly Tesly (který se do hry zapojí taky, ale víc nechci prozrazovat) a Fenris, agresivní partizáni vynikající v pohybu a zpomalování soupeře. Mimochodem, jejich vůdce je Rasputin.
Zadruhé Vzestup Fenrise obsahuje i pravidla pro kooperativní pojetí Scythe. Hráči už nesoupeří mezi sebou, ale snaží se společně vyhrát nad automaticky ovládanou nepřátelskou frakcí. A zatřetí si můžete vzít moduly z kampaně a podle libosti si je přidávat do normální hry, což opět zvyšuje znovuhratelnost, byť v některých případech spíš kosmeticky.
Kampaň není moc dlouhá, se sehranou partou ji projdete za víkend a nejsem si úplně jistý, jestli si ji budete chtít zahrát znovu. Názory hráčů v diskuzích se různí, jedni začali hrát prakticky okamžitě po prvním dohrání, jiní už se ke kampani nechtějí vracet. Já osobně bych měl výtku k vyváženosti frakcí, protože Fenris je docela úlet. Naučit se za tuto frakci hrát sice zabere nějaký čas, ale jakmile ji hráč dostane do ruky, dokáže ostatním solidně zatápět. Má totiž nejlepší pohyb a s dobře nalízanými kartami je prakticky neporazitelná v boji. Ještě, že boj až tak nerozhoduje o vítězství.
To je ale jediná věc, která mě na Vzestupu Fenrise trkla. Celkově jde o jedno z obsahově nejzajímavějších rozšíření, jaká jsem za poslední roky viděl. Je teda pravda, že předchozí dvě rozšíření k Scythe jsem nezkoušel, ale Vzestup Fenrise základní hru obohacuje obrovsky a exponenciálně násobí její znovuhratelnost. Souběžně s tímto velkým rozšířením společnost Albi vydala ještě malé rozšíření Nová setkání, které přináší do hry fanoušky vymyšlené karty událostí. V těchto dnech ještě vychází modulární mapa, která vám umožňuje sestavit si vlastní herní plán, a tím se éra této deskovky s největší pravděpodobností uzavírá.
Scythe narostla do velkých rozměrů, když si ji nyní budete chtít pořídit se všemi rozšířeními, dostanete se k částce okolo pěti tisíc korun. To je za hru sice velká suma, ale znovu zdůrazňuju: znovuhratelnost je díky rozšířením enormní a jsem si jistý, že moje deskovková parta se bude hraním Scythe bavit i za několik let. Jsem velmi zvědavý, jak dopadne Tapestry, nová deskovka od tvůrců Scythe, na jejímž českém vydání nyní Albi pracuje. Namlsaný jsem na ni díky Scythe dost.