Momenty českého rapu #2: Repertoár, Indy & Wich, Hip Hop Kemp a Česká RAPublika
V druhém díle seriálu o žánru, který si pravidla píše sám. jsme se zaměřili na přelom tisíciletí a nultá léta, která formovala český rap.
2001: Určující deska
Český hip hop čekal na plnokrevný debut víc než deset let a dočkal se ho, až když Peneři strýčka Homeboye nahráli svůj Repertoár. Sebevědomé album na přelomu tisicíletí definovalo český hip hop a coby generační výpověď dokázalo rezonovat i mimo prostředí jinak uzavřeného žánru. Český rap byl mnohé posluchače neosahanou formou, zafungovala také euforie říznutá naivitou 90. let a Wichovy snové beaty a samply. Výsledek? Každý druhý track je dodnes hymnou. Po hitparádových eskapádách Rapmasters a Chaozz dokázali PSH ramenatý žánr z New Yorku autenticky přenést do prostoru střední Evropy, respektive do pražských ulic, aniž by to působilo směšně.
2001: Umí hrát na kytaru
Koketování rapu s živou hudbou probíhalo v české kotlině už roky a například Manželé běžně používali nástroje typické pro rockové kapely. Širší publikum si ale touto kombinací získali až karlovarští Bow Wave. Jejich koncerty totiž dokázali přijmout i ti, kteří hiphopery považovali za neumětele, kteří nezvládnout umáčknout jediný akord. Akustické kytary vzaly s příchodem desátých let do ruky také rappeři z Liberce, jen se u toho tvářili o poznání sofistikovaněji. Tvář moderních básníků jim nicméně vynesla pozornost rádií i přední místa v hitparádách.
2002: Druhý klíčový debut
Chvíli po Repertoáru přišli s debutem také Indy a Wich a názvem debutu My 3 akcentovali příchod rappera jménem Lavor aka LA4. Trio, jehož personální půdorys narýsovala graffiti crew Sci-Fi, rapovalo o nočních výjezdech do města z betonové periferie a tracky jako Noc je půlka dne (feat. Vec a Rytmus), Bratři v rýmu nebo titulní My 3 se zapsaly do zlatého fondu žánru. Sice byli všichni jedna parta, Penerům na My 3 vyrostla solidní konkurence, scéna začala pulzovat a Praha se na čas stala metropolí československého hip hopu.
2002: Velký festival
O rozvoj českého hip hopu se zasloužili i Babs s Affrem, když na vzrůstající popularitu žánru odpověděli akcí jménem Hip Hop Kemp. Na prvním ročníku vystoupili mimo tehdejších československých špiček Yeshi i Five Deez z USA a další zahraniční hosté. Dramaturgie dalších ročníků přitom ukázala, že pořadatelé mají čich na rodící se senzace. Kendricka Lamara pozvali už v roce 2013, tedy dlouho předtím, než se stal globální hvězdou se soškami Grammy na polici. Dnes Hip Hop Kemp patří k největším žánrovým festivalům ve střední Evropě, letos ale návštěvnost po tučných ročnících klesla na devět tisíc. Podle pořadatelů částečně kvůli přehnaným kontrolám policie.
2004: Příchod digitálu
Ještě jako K.O. Kru příliš rozruchu nevzbudili, o to větší bouřku ale vyvolalo album Toxic Funk s vesmírnými texty a toxicky plastovými beaty. Nikdo do té doby nerapoval tak vulgárně jako James Cole a Hugo Toxxx, pod tou manickou zvráceností byl ale cítit nános intelektu nebo alespoň smysl pro pohotové a padnoucí glosy. Supercroo svým debutem zároveň přenastavili zvuk tehdejšího tuzemského hip hopu, jazzové instrumentálky označili za rybí a veřejně se na ně vymočili. Agresivní a těkavé elektrobeaty se staly standardem, který se promítl například i do zvuku sólového debutu Vladimíra 518.
2005: Gangsta rap po česku
V té době se na scénu dere mladá naštvaná krev. Marpo a spol. se vzhlédli v americkém gangsta rapu, což nepůsobilo moc autenticky nicméně tvrdost zafungovala, možná i proto, že se Marpo stal profesionálním zápasníkem a dnes jeho produkce hraje tvrdými kytarami.
2005: Zpátky ke kořenům
Jistým překvapením byl návrat Depha z Chaozzu, když si začal říkat Kato a založil kapelu Prago Union. Jejich první deska HDP uspokojila všechny, kteří si v záplavě digitálu a chemického zvuku stýskali po „starém dobrém“ hip hopu. V podobě Katových postřehů každodennosti a slovních hříček dostali přitom mnohem více než jen nostalgii. Dnes Prago Union funguje one man show Adama Svatoše, který si jako Kato víceméně vybudoval vlastní subžánr.
2006: Zrod prvního hiphopového labelu
V roce 2006 řekl Vladimir 518 dost punkovému přístupu, zavřel krám jménem Terrorist a otevřel multimediální platformu Bigg Boss. Terrorist fungovalo jako undergroundové DIY vydavatelství a vycházel na něm například stejnojmenný graffiti časopis, ale i první oficiální počiny PSH nebo Indy a Wich. Cestu oproštěnou od dogmat si Bigg Boss vytyčil už v podobě prvního releasu – stalo se jím album Neurobeat od WWW, kteří formu hip hopu vždy spíš ohýbali bezohlednými experimenty, než aby se nechali spoutat.
2007: Rádiový rap ze severu
Pod Ještědem se zrodila specifická rapová scéna, která dostala hip hop do rotace českých rádií. Zatímco hiphopovými texty rezonovaly egotripy, večírky, vulgarismy, urážky a zvrácený humor, na severu začali rapovat o lásce, nepochopení, osamění a dalších tématech, která se točí kolem dospívání. Už názvem BPM, tedy Básníci před mikrofonem, se Lipo a Paulie Garand zřekli rapu a prohlásili se za moderní básníky. Svou tvorbu podali jako alternativní hip hop s žánrovými přesahy, ve skutečnosti se ale jednalo o rádiový pop s prvky rapu pro publikum, jemuž klasická hiphopová produkce přišla příliš zlá.
2008: Vstup do vysokého umění
Koncepční dílo Gorila vs. Architekt je naprosto zásadní deska, která změnila český rap stejně jako pohled mnoha lidí na něj. Změnila i samotného Vladimira 518, který po jejím vydání prohlásil, že teprve po této zkušenosti začal brát rap opravdu vážně. Hudební magazín Headliner posadil Gorilu na třetí místo v žebříčku 33 nejlepších českých desek, který mapoval domácí tvorbu po roce 2000.
2008: Česká RAPublika
Nejsilnější devizou dokumentů nebývá vtip, to ovšem neplatí u snímku, který si dal za cíl zmapovat českou hiphopovou scénu nového tisíciletí. Rappeři diktují profesorce češtiny sprostá slova, Daniel Ďurech a Jan Daněk si oficiálně mění jména na James Cole a Hugo Toxxx, protože ta jména jsou krásná a hodí se k nim, a Orion battluje s romskými dětmi ve freestyle rapu. Není přitom vůbec jasné, kdo vyhrál. Česká RAPublika přinesla dva zásadní momenty: Prvním byla píseň Kde domov můj, kde spolu s hulváty Colem a Orionem hostovala i vždy elegantní Hana Hegerová. Tím druhým bylo odhalení, že přední interpreti českého hip hopu mají se opravdu neberou tak vážně, jak se mnohým do té doby mohlo zdát.
2008: Na zkušenou do světa
Česká kotlina začala být velkému producentovi malá a DJ Wich namířil svůj zrak do světa. Na svou druhou sólo desku pozval výlučně zahraniční hosty a podařilo se mu sehnat i jména jako Lil Wayne nebo M.O.P.