Momenty českého rapu #1: Od Manželů přes WWW až po Chaozz a PSH
Zmapovali jsme zásadní momenty žánru, který si pravidla určuje sám.
Český hip hop někteří lidi dodnes považují za paradoxní a neautentický žánr plný pozérů. To ale nic nemění na faktu, že patří mezi ty absolutně nejúspěšnější. V prvním díle série o zásadních momentech tuzemského rapu jsme se zaměřili na 80. a 90. léta. Tyhle milníky a osobnosti to u nás všechno odstartovaly.
1984: Prehistorie rapu
Bytová kapela Manželé vznikla pravděpodobně roku 1982 a tvořily ji manželské páry Hajdovských a Gärtnerových, přičemž první jmenovaní měli byt na pražském sídlišti Jižní Město. To se stalo netušenou a neutěšenou inspirací Lesíku Hajdovskému Ten v roce 1983 omylem naladil západoněmeckou rozhlasovou stanici Bayern lll, kde zrovna hráli skladbu New York od Grandmaster Flash & The Furious Five. Od první noty ho fascinoval originální slovní projev a zároveň vytušil, že je řeč o velkém odosobněném městě, s čímž se mohl ztotožnit. Tak vznikl legendární a pro český rap určující singl Jižák. Přestože PSH hledí raději vpřed, ze sentimentu nebo respektu se občas podívají i zpět. Deset let po natočení původního singlu skladbu předělali a představili ji tak nové generaci posluchačů. Do prehistorie rapu patří i hradečtí Piráti, pro které už rap nebyl jenom projekt. Působil v nich i „rapující diskžokej“ Risto, který dodnes spolupracuje třeba s Jamesem Colem a točí klipy.
1991: Prapůvodní komerce
V každém žánru musí být skupina, z níž si ostatní mohou dělat legraci. Rapmasters byli první komerčně protlačovanou hiphopovou kapelou, za což si vysloužili i první diss v historii českého rapu. Ve stejné době už tu fungovali WWW i PSH, ti ještě v prapůvodní sestavě Mc Orion a Dj Shitness. O to je pikantnější, že text „hlavní město matka Praha, to je přece ráj,“ si vypůjčil Orion do hymnické pecky Praha, která vznikla deset let po písni Praha plná keců. Rapmasters založili kariéru na vykrádání textů popových písní, které předělávali do rapu.
1993: Vstup do televize
První český opravdu hiphopový videoklip natočili WWW, tehdy ještě v původní sestavě, kde vedle Ondřeje Anděry a Luboše Typlta fungovala i Lela Geislerová a Honza Zajíček aka Skarf. Noční můra je ódou na první generaci českého graffiti, které tu WWW víceméně také rozjeli. A klip prý pomohl do televize protlačit Jiří Korn.
1995: Dveře do mainstreamu dokořán
Sobota dopoledne, Tereza Pergnerová, čágo belo šílenci a Policiééé. Eso patřilo k 90. letům stejně jako Chaozz, první tuzemská komerčně úspěšná kapela. A právě to kolem nich budilo tolik vášní. Byli to „komerčáci,“ kteří se zaprodali velkému labelu, zatímco třeba „opravdoví“ PSH fungovali na svém vlastním labelu Terrorist. Nezáleží na tom, jestli jste je milovali, nebo nenáviděli, hity jako Televize, Policie nebo zamyšlené Vodopády z paměti generace vyrůstající v 90. letech nikdo nevymaže.
1996: Osudové setkání
Tahle historka se dostala ven až při jednom z rozhovorů k Vladimirově desce Idiot. Kolem roku 1996 se v Praze rozjely první větší hiphopové večírky a hostil je klub Roxy. Vystupovali na nich Coltcha, PSH a WWW, tedy téměř vše, co mohla tehdejší scéna nabídnout. Pro nedostatek rapperů zval Orion na pódium lidi z publika a tehdy se poprvé postavil na pódium Vladimir 518, který scénu táhne v podstatě dodnes. Ten večer si dodal odvahy ještě jeden harant v kšiltovce, o několik let později si začal říkat Hugo Toxxx.
Vladimir 518. Kredit: Rome The Most Legendary
1998: Pravidelný mejdan
Soboty na strahovské Sedmičce byly dlouhé roky neměnnou konstantou pražské hiphopové scény. Jádro tvořil Orion, ke kterému se později přidal Trafik, přičemž si každý víkend žádal speciální hosty jako Wich, Each, Richard, La4, Vladimir 518, Hugo Toxxx a další psy pražské smečky. Mejdany to byly natolik kvalitní, že je Sedmička musela po osmi letech zrušit kvůli nadměrnému hluku a bordelu. Neméně legendárními byly i komiksové letáky z dílny writera Keye, kterému s postavičkami pomáhali Pois a Size. Na každý leták, který pod drobnohledem zachycoval realitu divokých mejdanů, se netrpělivě čekalo každý měsíc.
DJ Wich, Orion, Indy, Vladimir 518, Lafor, Romeo, 2001. Kredit: Rome The Most Legendary
1998: První symptomy megalomanství
Parta kolem PSH a labelu Terrorist začala růst a svoji energii potřebovala ventilovat v trochu větším měřítku. První mejdan Kick the Shit se konal v roce 2000 a založil tradici velkých večírků v Roxy, které kromě nadstandardního hudebního programu nabízely i čerstvé graffiti video. Byla to divoká doba a kluci si dovolili hodně. Dokážete si představit, že by dnes někdo v rámci propagace eventu postříbřil sprejem celý jeden vagon metra od podlahy po strop?