Válečné inferno 1917 se točilo na jeden záběr. Tady je první trailer
Režisér Sam Mendes se po dvou bondovkách vrhá do bahna a zákopů ve finále první světové. Kameramana mu během jeho epické nálože dělal filmový malíř Roger Deakins, držitel Oscara za temnou magii Blade Runner 2049.
„Pokud selžete, bude to masakr,“ zazní v zákopové tmě od velitele směrem k dvěma mladým vojákům. Není čas lámat si hlavu, kdo je kdo, rozkaz zní jasně: vojíni se musí vydat hluboko za nepřátelskou linii, aby předali zprávu, která může zachránit 1 600 mužů (včetně bráchy jednoho z hlavních hrdinů) nevědomky kráčejících do krvavé pasti. A čas neúprosně běží.
Tikot starých hodin zvyšuje napětí a neklid na západní frontě. Výsledný efekt je stejně mocný jako v případě Dunkirku Christophera Nolana, v němž běh času figuroval přímo jako jeden ze stylotvorných prvků samotného vyprávění. Mendes alespoň podle této první upoutávky miluje stejně krutou intenzitu a tvoří z válečné výpravy něco, čemu sám Nolan říká „sensory cinema“.
Tedy doslova smyslovou podívanou zakládající se na absolutním, téměř až fyzickém diváckém prožitku z představované situace. 1917 se tak může zařadit bok po boku právě Dunkirku, Cuarónova technologického masterpiecu Gravity či nesmrtelné úvodní scény ze Spielbergovy klasiky Saving Private Ryan, které fungují na totožném principu.
S Nolanovou časovou smrští z druhé světové má Mendesovo drama navíc společného střihače (Lee Smith si za Dunkirk odnesl Oscara) i práci s grafikou – agentura Concept Arts tu sice zase a znovu využívá padnoucí berlínský font Akzidenz Grotesk Bold (figuroval ostatně také u Nolanova kouzelnického triku The Prestige), na druhou stranu rafinovaně pracuje s dynamickými průlety skrze ústřední claimy, které u Dunkirku dominovaly pouze staticky v rámci plakátové kampaně.
Smysly nakonec s jistotou zasáhne i kamera Rogera Deakinse, legendy v oblasti rozmáchlých záběrů s naprosto dokonalou mizanscénou, které umí povznést a vzápětí tvrdě uzemnit. Pro Deakinse a Mendese znamená 1917 jejich čtvrtou společnou kooperaci a pro nás víru v jeden z nejdelších a nejdrtivějších záběrů v dějinách kinematografie.
Válečné zákopy z roku 1917 se ve světových kinech začnou budovat již 25. prosince 2019, v těch česko-slovenských následně 9. ledna 2020. Režisér Sam Mendes scénář k filmu napsal společně s Krysty Wilson-Cairns, autorkou poslední série seriálu Penny Dreadful. V hlavních rolích vojínů vystupují George MacKay a Dean-Charles Chapman, ve vedlejších rolích se mimo jiné objeví Colin Firth nebo Benedict Cumberbatch.
Pokud si budete chtít zkrátit čekání a zároveň zůstat v kulisách první světové, velmi doporučuji dokument They Shall Not Grow Old (v češtině Nikdy nezestárnou). Režisér Peter Jackson se svým týmem oprášil víc než sto let staré záběry ze zákopové války, opatřil je barvou a zvukem a přidal k tomu výběr z tisíců hodin audionahrávek z rozhovorů s veterány. Výsledkem je naprostý triumf v oblasti moderních technologií a způsobu, jakým dnes lze nahlížet na historii. Dechberoucí záležitost, která oživuje vzpomínky a velmi přirozeně stvrzuje poselství o tom, že některé věci prostě nesmíme opakovat.