Joker bude nový král gothamského podsvětí. Rýsuje se masterpiece?
V říjnu se do kin konečně dostane nový Joker v podání a Joaquina Phoenixe. Na co se od nového ztělesnění jednoho největších komiksových záporáků všech dob můžeme těšit?
Phoenix svého Jokera evidentně pojímá jako psychicky devastovanou personu, která se ve vleku nepříjemných událostí (nemocná matka, neúspěch v roli stand-up komika) pomalu, ale jistě stává králem gothamského podsvětí.
Režisér a spolu-scenárista Todd Phillips ikonickou postavu jako by stavěl hned vedle Ruperta Pupkina, nevyzpytatelného a zároveň mimořádně talentovaného sociopata z nadčasové satiry The King of Comedy (1982), jehož kreace dodnes působí jako fascinující nastavení zrcadla všem skutečně dobrým i opravdu špatným komikům toužícím prožít si svůj americký sen.
Pod režijní taktovkou Martina Scorseseho ho tehdy ztvárnil výtečný Robert De Niro, jenž v blíže neurčené roli vystoupí i v Jokerovi a nevylučuje přitom jasné pojítko vedoucí právě zpátky k proslulému Pupkinovi. Phoenix postavu jednoho z nejslavnějších záporáků dle všeho vrací zpátky tam, kde s ní začal naplno pracovat Heath Ledger v době fenoménu The Dark Knight (2008). Tedy zpět ke Stanislavského metodě a plnohodnotnému ponoření se do role maniaka balancujícího na hraně brutálního dadaismu a sofistikovaného zločinu podpořeného vysoce nadprůměrnou inteligencí.
Podstatným rozdílem ovšem nejspíš zůstane motivace. Zatímco Ledgerův sériový vrah, terorista s mozkem geniálního stratéga neustále záměrně mátl ohledně svého původu a skutečných motivací, Phoenixův polidštěný Joker nejspíš nebude postrádat plnohodnotný vývoj včetně klíčové proměny vedoucí od ztroskotaného umělce přes propadliště šílenství až k opanování království zločinu. Alespoň k takovým domněnkám svádí trailer.
A kdyby nic jiného, krom maximalistického fyzického herectví se dočkáme opět naprosto precizní práce kamerového oka Lawrence Shera rýsujícího záběry s výrazným architektonickým základem. Na mysli mám zejména dlouhá schodiště, skvěle nasvícený úprk pod mostem a samozřejmě příchod k Arkham Asylu s vizáží jednoho z majestátních berlínských monster. Dvouapůlminutová upoutávka je v tomto ohledu audio-vizuální parádou stavějící na brilantním herectví a rafinované práci s prostorem. Pokud to bude platit komplet pro filmový výsledek, rýsuje se nám masterpiece.