Stefan Motika: Neposrat se a urvat všechno
Stefan Motika. Kumulovaná energie, která injektuje většinu věcí kolem labelu Bigg Boss a při zachování přirozeného entusiasmu ctí skoro až německý řád.
Všem lidem, kteří se s vlnou ‘nového’ Bigg Bossu vezou, všem jejich uměleckým vizím dává jistotu, že se je podaří zrealizovat, i když je na ně málo času, málo peněz, případně málo obojího. Možná je to dané jeho jižním původem, mentalitou, kdo ví. Jisté ale je, že Stéfa je jedním z nejpracovitějších lidí, co znám. My lížeme smetanu, umělci se opíjejí zaslouženou slávou a ti, bez kterých by to nešlo, si srkají svoje pivo ve stínu na parapetu libovolného Lokálu a nikdo o nich nic moc neví. Takže to pojďme na chvíli otočit a vyzpovídat hlavního produkčního labelu Bigg Boss Stefana Motiku.
Tebe zná hodně lidí ze zákulisí eventů, ať už těch, co jsou prezentované jako Bigg Boss akce, nebo ostatních pro Red Bull, Jägermeister a celou řadu dalších. Jsi takový insider, ale možná bychom měli začít tím, že stručně představíš svojí pracovní trajektorii až na současnou pozici manažerování aktivit spjatých právě s Bigg Boss family.
Začnu všemi brigádami co tomu předcházely. Můj otec je poměrně známý gastronom a vlastní několik restaurací v Praze a tak jsem začal uklízením hajzlů v našich lokálech, pak se posunul na plac, kde jsem dělal debaras a nakonec skončil jako manažer jedné z jeho nových akvizic v Kogu v Duplexu, kde jsem měl na starost chod restaurace. V Duplexu jsem podle mě poprvé reálně přičichl nočnímu klubu, protože jsem se střídal se směnou, která provozovala klub a tak se ne jednou stalo, že jsem zůstal do ranních hodin s nimi a pak šel rovnou otvírat restauraci. No a potom jsem se sešel s klukama z Jägermeister, konkrétně Michalem Boudou a Pavlem Starkou a ti mě vzali na pozici brigádníka. Postupně jsem se posunul na event manažera ČR a nakonec až na pozici junior brand manžera značky pro Českou republiku a Slovensko. V roce 2015 jsem se rozhodl, že končím, protože chci jít dál, nevěděl jsem sice kam a co budu dělat, ale nikdy nezapomenu na ten den, kdy jsem jel z práce tramvají bez počítače, telefonu a věděl, že všechno najednou dává smysl! V tu chvíli mi volal Trafik, jestli bych jim nepomohl s jejich první oficiální Bigg Boss Náplavkou, menším koncertem na Náplavce, přestože historicky první koncert PSH na Náplavce proběhl v roce 2014 u Bajkazylu, ale pod jejich taktovkou. No z té relativně malé akce se vyklubal koncert pro 10 000 lidí a nám se povedlo nějakým zázračným způsobem všechno zvládnout. Od té chvíle jsem se stal hlavním produkčním labelu Bigg Boss. Mezitím jsem si ještě s Hanzim Prouzou založil reklamní agenuturu Front Events a proto mě můžeš znát právě z akcí pro Red Bull i Jägermeister, kteří jsou našimi stálými klienty.
To je dost zajímavá historie. O transformaci skoro striktně hiphopového labelu na platformu s velmi širokým záběrem už toho bylo řečeno a napsáno dost, ale jak to vnímáš ty? Přeci jenom když jsi s Bigg Boss začal spolupracovat, bylo to celé hlavně o hiphopu…
Na rovinu, mě to strašně baví. Myslím, že to celé bylo postavené hodně na tom, že do labelu vstoupil Kuba Kaifosz, který měl poměrně jasno v tom, jak by ten záběr měl do budoucna vypadat.
A vyhovuje ti tahle poloha?
U nás nejde o to co děláš, ale jak to děláš a jestli sdílíš stejný hodnoty jako my. V podstatě se vytvořila taková rodina radikálních magorů, který si jdou za svým a s ničím se moc neserou. Líbil se mi teď rozhovor Vladimira s jedním naším kámošem, který se ptal, proč nejsou u labelu, když jsou tam vlastně všechny jejich spřátelené kapely. Odpověď Vladimira definuje náš postoj – nejste, protože jste se na to nezeptali. Tuhle odpověď absolutně miluju. Spousta lidí vnímá label jako zavedenou fungující firmu, jenže opak je pravdou. Spíš jsme absolutní srdcaři a není možné nabírat jen tak další kapely, protože ruku v ruce s tím se exponenciálně nezvyšuje počet zaměstnanců, kteří chod labelu drží pohromadě a tak by to bylo prostě jen víc a víc práce.
To je pravda. Ty koordinuješ spoustu projektů v šíleném tempu, s lidmi, kteří jsou všichni sice neuvěřitelně kreativní, ale taky občas nespolehliví, roztěkaní a hlavně extrémně zaměstnaní. Jak se tohle všechno dá zvládnout?
Občas do dlouhodobějších projektů nabíráme externí lidi a tohle je jeden z nejsložitějších bodů, který jim musím furt dokola vysvětlovat. To, že někomu pošleš video k nasdílení vlastně nic neznamená. Většinou pro to, aby se někam dostalo, musíš udělat mnohem víc a tak jsem si za dobu svého fungování už přišel na pár svých kroků jak se ujistit, že úkol se plní. Od toho, že na ně čekám pod barákem když jdou do práce, po to že chodíme do stejných barů, takže občas musím i na drink (smích). Pak u každého musím rozeznat, na jakém kanále funguje a podle toho s ním komunikovat, takže jedu všechno od mailu, sms, WhatsApp, messengeru, Instagramu po staré dobré volání, které já osobně využívám asi nejvíc. Nejvíc je, když oni potřebují něco od tebe. To se pak všechno děje jedna báseň. Jinak tvoje otázka spíš směřovala na to, jakto že ještě vůbec žiju, ne? Hele, sám nevím, ale prostě dělám co miluju a i když občas cítím strašnou únavu, tak jedu dál, protože mi to dává dlouhodobý smysl. Možná by do budoucna prospělo míň kalit a víc spát (smích). Jedna z věcí, kterou ale začínám hodně cítit je moje okolí, který moje tempo začíná absolutně nenávidět a ničí mi to vlastně úplně všechny vztahy jak v rodině, tak v mém blízkém okolí. Lidi prostě nechápou, že když jim neodpovím na zprávu nebo nepřijdu na narozeniny, neznamená to že na ně kašlu, nebo se něco v našem vztahu změnilo, jen jsem to prostě v tom všem nedal.
Highlights roku 2018?
Musel jsem se normálně podívat do kalendáře (smích). Mimochodem jednou se mi zdálo, že jsem vylezl před barák a vymazal se mi celý kalendář, tak jsem tam stál a vůbec nevěděl kam mám jít, byl to vlastně docela osvobozující pocit. Z produkcí, který jsem realizoval za zmínku určitě stojí Kaiser 53 na KVIFF 2018, Bigg Boss Náplavka 2018, Smíchovské Slavnosti, první velký koncert Smacka ve vlastní režii na kterém dělám s bráchou Pýtou Klučinou, přičemž už na konci května jsem dělal jeho koncert v pražšké Folimance a byl to var jak hovado. Dál pak Launch Red Bull Ogranics na střeše Lucerny, sérii koncertů Lovit pro Jägermeister (Pouya, Jungle a další). Z klipů bych zmínil videa pro Kaliho, IronKap, Vladimira 518 Chápeš? a PSH featuring Strapo Kdo jsem já. Z desek určitě práce na WWW Dvakrát se neutopíš v téže řece a Maniakovo Husky. Strašně mě bavila i práce vinylech FVTVRE a The Atavists, kde jsme si mohli vyzkoušet nové technologie a udělat si to po svém.
Jasně, řídíš se prostě heslem I’ll sleep when I’m dead. Jak to vlastně vypadá s letošní Bigg Boss Náplavkou? Bude, nebude?
Bigg Boss Náplavka nakonec letos nebude. V rámci prací na projektu Kaiser KVIFF jsme totálně zahlceni a nevíme kde nám hlava stojí, letos si dáváme hodně záležet, protože je to opravdu naposled, kdy můžeme pro pořádání Kaiser využít krásných prostorů Císařských lázní 1. Navíc na magistrátu Prahy 1 je nová garnitura, pro kterou je naše akce moc velká a vlastně se jim trochu hodí do krámu, že letos jsme to začali řešit dost pozdě, takže po tom co jsme skoro dva měsíce zkoušeli všechny možné varianty, jsme se rozhodli letos Náplavku nedělat. Ale 23.06. bude ale na Střeleckém ostrově koncert PSH, společně s Indy, Wich, LA4 a Rytmusem, který pořádá parta ze Střeleckého ostrova a jsem dost zvědav, jak se jim to povede. Můžeme to považovat za takovou „malou náhradu“ naší Náplavky. V roce 2020 nás ale čeká asi největší Bigg Boss Náplavka v historii. Nad její přípravou se už teď potkáváme s TCP a jediný co k tomu můžu v tuhle chvíli říct je, že tu roční pauzu všem netrpělivým vrátíme se vším všudy a možná i s něčím navíc. Datum 25.06.2020 si už teď pište do kalendářů, protože to bude masakr.
Dobrá zpráva, super. Loni se rozjely taky labelové noci s názvem Radikal. Jsem rád, že jsem jim mohl vymyslet název a taky že jsme na jednom z prvních Radikal mejdanů mohli hrát s Fvtvre. Jak se daří Radikálům dál a proč stěhování z Café V lese do Crossu?
Radikalům se daří skvěle, sice to není opět není žádná výdělečná činnost, ale svůj smysl se kterým jsme to s tebou, Kubou a Vladimirem dávali dohromady plní bravurně. Přesně jak říkáš, na první jste hráli s The Atavists a na druhém hrál Vladimir s Hellwanou, která teď jezdí turné po USA. Mícháme nesmíchatelné a boříme hranice toho co si lidi myslí, že je ještě v pohodě a to mě strašně baví. Cross, konkrétně Kenzo loni přišel s tím, že by rád venku dělal sérii eventů, který půjdou za náma včetně bookingu a komunikace, takže jsme se rozhodli jen rozšířit naše Radikaly v Lese i do Crossu, protože nám vlastně svým unikátním způsobem tyhle dva podniky přijdou dost podobného směřování.
A co se tedy chystá v rámci noci Radikal dál?
Domluvili jsme se s Ondrou Vlkem, mimochodem dík za tenhle tip, který dělá celou vizuální identitu Radikalů, aby to letos vymyslel víc koncepčně a celou letošní sérii zakončíme právě jeho výstavou v Kavárně Crossu. Jinak to budou koncerty Lazer Viking & Rocket Dogz 18.07., Vec, Fobia Kid a Karaoke Tundra 26.07., PSH 16.08., The Atavists a FVTVRE 22.08., Hentai Corporation a Sebe 29.08., Vladimir 518 a B-complex – 08.11.2019, Sifon, AidKid, Kitchen a JTNB 3.1O., WWW a Mutanti hledaj východisko, datum ještě nemáme. V Café V lese bude 1.11. LAZER VIKING sélo společně s Odd Couple z Berlína a chytáme tam i koncert Vladimira 518 se Sifonem a novou labelovou akvizicí 7krát3.
Kromě toho jste rozjeli spolupráci se Stalinem. Proč další městský prostor a jak se to propojení rozvíjí dál?
Na otázku proč odpovím proč ne. Stalin mě vždycky jako místo pro koncerty přitahoval a v rukávu jsme měli dalších pár kolaborací, které by se do toho prostředí hodily. Takže když mi zavolal Romík, se kterým se známe ze Signálu, bylo jasné, že něco společně upečeme. Nakonec z toho vznikla další série open air koncertů pod naší taktovkou. Objeví se tam Maniak, Orion a Black Angelika, Hellwana s Double J. a Mladej Moris, JTNB živě, Aid Kid se Sifonem, Lazer Viking s kapelou DJ Vegy, no a samozřejmě i Vladimir 518 a Sifon. Sledujte termíny. Aby toho nebylo málo, ještě chystáme čtyři další koncerty v kooperaci s Red Bull a Cargo Gallery, v tuto chvíli právě schvalujeme line-upy jednotlivých večerů. Takže letos v létě bude Praha patřit Bigg Boss!
Jak vlastně vypadá Bigg Boss label teď? Koho zastupuje a má nějaká nová jména?
V současné době zastupujeme PSH, The Atavists, Maniaka, FVTVRE, Hentai Corporation, JTNB, Vladimira 518, Oriona, Mike Trafika, Black Angeliku, WWW, Sifona, Lazer Vikinga, stále ještě Wild Tides, i když koncerty už kluci nějakou dobu nejezdí. Budeme vydávat soundtrack k filmu o kameramanovi Kučerovi, který produkuje Aid Kid. Nedávno jsme vydali singl od 7krát3 a se Štěpánem letos chystáme vydání jeho EP. Stále řešíme spolupráci s Hellwanou, která je teď rozlítaná po světě, ale po létě se na to určitě konečně vrhneme. A hlavně chystáme další desku PSH, která spatří světlo světa na přelomu srpna a září. Z toho co jsem slyšel se máte na co těšit. Myslím, že i FVTVRE se nakonec dokopou k desce a třeba jí stihneme vydat ještě do konce roku a zrovna mi přišly do mailu další tracky od Karaoke Tundry, který chce na podzim dropnout svou další kompilační desku. No, málo toho není, ale všechno jsou to skvělí lidi, takže se těším na spolupráci.
Říká se, že tohle bude poslední deska PSH…
Myslím že opravdu je. Sice se jejich poslední vydané album jmenuje Epilog, ale tentokrát cítím, že tahle bude fakt poslední. Kluci mají svých vlastních projektů víc než dost, a prostě mám pocit, že potkat se na jednom místě a řešit natáčení desky je v jejich životech v budoucnosti dost nereálné. Co ale vím jistě je, že do toho davají všechno a že to bude kvalitně odvedená práce. Já se pokusím udělat co nejlepší přípravu všech křtů a turné tak, abyste na tyhle koncerty už nikdy nezapomněli. Je to pro nás všechny hlavní priorita a myslím, že to bude na výsledku vidět.
A co ostatní? The Atavists jsou letos maximálně v kurzu, Hellwana taky celkem jede, 7krát3 sklízí se svým klipem Promiň velký úspěch… co dál?
Žít život? Já ani nevím a prosím nevolejte mi, že chcete do labelu, to už by mě definitivně zabilo (smích). Na tvoji otázku si ještě dovolím dodat, že se nám daří bookovat naše artists i před velké kapely, i díky tobě byli teď The Atavists hlavní předkapelou Muse a v současné chvíli řeším ještě jednu velkou věc, ale o té zatím nemůžu mluvit. Hrozně bych taky chtěl zapracovat na naší elektronické sekci, která má dle mého názoru velký potenciál a dotáhnout do budoucna s Karaoke Tundrou a klubem FAMU pokračování Strain večírků.
A v rámci Bigg Boss knižní sekce?
Knižní sekce v čele s Jakubem Stránským jede taky na plné obrátky. Letos jsme vydali Tatalog katalog k výstavě Tata Bojs 30 let od založení, která probíhala v DOXu. Na to navázal projekt moderní antropologie Vladimira 518 a Tomáše Součka o souostroví Zanzibar, která se křtila také v DOXu a byla k tomu hodně zajímavá přednáška. A konečně se také podařilo vydat knihu Hotel Praha o historii dnes již zbouraného legendárního pražského hotelu. Do konce roku nás ještě čeká ve spolupráci s UMPRUM vydání jedné knihy o vizuální kultuře mezi lety 1985 – 1995. Následně Chrámy peněz, což je první ucelená reflexe postmoderní architektury skrze téma bankovních domů vystavěných po roce 1989 a kniha Honzy Charváta Metrovize – výtvarné návrhy stanic pražského metra. Existuje ještě možnost, že se podaří vydat knihu kterou připravuje náš kamarád Honza Matoušek SQUADRON, ale o tom zatím ještě moc nevím, to je spíš otázka na Jakuba.
Tenhle rozhovor vychází exkluzivně na Bigg Magg portálu, který ještě nedávno vypadal dost žalostně, možná je teď vhodná chvíle říct, proč taková proměna a jak by měl Bigg Magg vypadat a fungovat do budoucna…
Po skoro roce působení jsme se s Adelem, který byl šéfredaktorem, vzajemně dohodli na ukončení spolupráce a my se vydali vlastní cestou. Teda ona vlastně není tak úplně už jen naše, protože jsme na spolupráci s tvorbou kontentu oslovili naše dlouholeté kámoše z Headlineru, tedy i tebe (smích). Co si od toho slibujeme je, že konečně naplníme potenciál moderního urban chaosu v online světě, což se nám zatím dle mého názoru moc pěkně daří. Budoucnost? Je jasná. Účet v Lokále Hamburk (smích).
No samozřejmě. Hele, pojďme se ještě vrátit k jedné z těch momentálně nejaktuálnějších věcí, což je bezesporu druhý Kaiser 54 v Karlových Varech v rámci Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary 2019. Je to taky dost tvoje dítě, myslím, že to je na obsáhlejší představení. Kde je, proč Bigg Boss v Karlových Varech takhle diktuje a v podstatě koncepčně udává směr hudebním akcím v rámci festivalu?
Je to moje a Vladimirovo dítě, které společně od počátku vychováváme a budujeme a přes všechny „hračky“, které nám přichází do cesty, stále budovat chceme. Letos jsme nabídku koncertů rozhodli rozšířit o afterparties s tím nejlepším co česká scéna nabízí. Celá akce se koná v Císařských lazních I. a trvá od 29.6. do 06.7. Celkový program klubu si můžete najet na www.kaiserkviff.cz. Kromě večerních afterparties chystáme ve spolupráci s Red Bullem i denní část programu, kdy bude možné u nás v klubu shlédnout nespočet zajímavých dokumentů právě z dílny Red Bull. Spojení KVIFF a Bigg Boss vychází z Vladimirových dlouhodobých vztahů s organizátory festivalu. S Kryštofem Muchou, výkonným ředitelem KVIFF a vedoucím produkce KVIFF Petrem Lintimerem jsme se potkali v roce 2017 a nabídli jim možnost pop-up hudebního klubu Kluci z našeho nápadu a následné první realizace v roce 2018 byli tak nadšeni, že jsme se shodli na tom, že to uděláme i letos. Bavíme mě na tom jak moc nám nechávají volné ruce v programu a jak skvěle se s nimi dělá.
Jak bude program vypadat letos a proč by neměl nikomu, kdo ve Varech bude celý týden, rozhodně uniknout?
V krátkosti Tata Bojs, PSH, Maniak Midi Lidi, WWW, OHM Square, Yzomandias, Nik Tendo, Mutanti Hledají východisko a spousta dalších skvělých kapel. Z DJs selekce pak Sedloň, Bidlo, Lumiere, XYZ (Ollie Torr, St. Jakob) OGJ, PSJ, Jorgos, Robot, Orion, Tuco, C.Monts, Sifon a další. Prostě to bude var se vším všudy.
Kromě hudebního line-upu kladete hodně velký důraz na vizuální podobu. Co bude oslňovat letos?
Projekce velká dvacet jedna metrů v hlavním sále v režii Honzy Hladila, který chystá na afterparties i jednu ze svých instalací. Letos jsme si dali zaležet ještě o něco víc a možná poprvé v historii zrealizujeme mejdany i na schodech. Co to ve skutečnosti znamená uvidíte ale až na místě. Máme momentálně prodáno přes padesát procent kapacity lístků, což je oproti loňsku dvojnásobný nárůst. Nerad to říkám, protože mi to zní jako klišé, ale osobně bych si lístek koupil, protože myslím že na místě jich už moc nebude. Link na předprodej je tady: http://bit.ly/TicketsKaiserKVIFF
Poslední, trochu jízlivá otázka – kolik hodin denně naspíš?
Daří se mi lámat rekordy, průměr za poslední měsíc je tak čtyři a půl hodiny denně. Ale co už, láska si nevybírá nebo jak se to říká, takže já jdu milovat svoji práci a vám přeju ať takový štěstí najdete taky, protože pak vám je úplně jedno kde se co hrotí, kdo kde brečí a kdo má strach ze zítřka. Vy jste totiž v tunelu který má jen jeden cíl: „Neposrat se a všechno urvat“.