Virtuální realita i přehlídka ufonských kostýmů. Quadriennale útočí na všechny smysly
První víkend Pražského Quadriennale uvedl hvězdu letošního ročníku – umělkyni Olivii Lomenech Gill, ilustrátorku knihy Fantastická zvířata a kde je najít. Jaké ostatní výstavy a představení nás na holešovickém výstavišti zaujaly?
V rámci největší mezinárodní přehlídky divadla a scénografie uvítá celkově víc než 800 umělců z celého světa. A hned první festivalový víkend měli návštěvníci možnost potkat známou světovou ilustrátorku Olivii Lomenech Gill nebo audiovizuálního umělce Romaina Tardyho a zažít nevšední módní koncert, kterému dominovala tvorba známé kostýmní výtvarnice Fruzsiny Nagy.
Nedělní večer patřil známé britské ilustrátorce Olivii Lomenech Gill, která okouzlila publikum nejen svými ilustracemi. Víla milující přírodu a vše živé kolem sebe žije a pracuje v krajině nedaleko Northumberlandu v Anglii. Návštěvníky PQ Talk seznámila zejména s procesem vytváření ilustrací, který oživuje stovky let staré techniky tvorby uměleckých děl, jako je například ryt do mědi. A také prozradila, co je jejím zdrojem inspirace nebo jakým způsobem postupovala při ilustrování oblíbené knihy Fantastická zvířata a kde je najít.
Propojení klasických uměleckých přístupů s novými technologiemi a zprostředkování kompletního uměleckého zážitku. To je projekt 36Q° – podívaná ze všech možných úhlů pohledu. Instalace Blue Hour, jádro zmíněného projektu francouzského umělce Romaina Tardyho, se poprvé otevřela v sobotu večer a představila imaginární výbuch fantazie, který vás zavane do světa nespoutaného kognitivními představami. Audiovizuální umělec, známý zejména díky externím instalacím v rámci Signal Festivalu, také poprvé ukázal, jak umí pracovat s interiérem. Pokud toužíte po propojení všech smyslů, neváhejte ani minutu, instalace probíhá až do neděle.
Jiný, ale zdaleka ne všední zážitek, mohli návštěvníci prožít při přehlídce mimozemských kostýmů umělkyně Fruzsiny Nagy. Na neobvyklé módní přehlídce spolupracovala známá kostýmní výtvarnice s dirigentkou Dórou Halas a pěveckým sborem, který z této události udělal nevšední audiovizuální zážitek. Velkolepý módní koncert, který kombinoval profese napříč uměním, dokázal, že prolínání profesí může výrazně zafungovat nejen mimo umělecké profese.
V rámci festivalu probíhá také Výstava zemí a regionů, která představuje pojetí scénografie napříč světem a ukazuje tvorbu mladých umělců a jejich práci s divadelním prostorem. Scénografie jako možnost komunikace a reakce na současné dění ve světě, reakce na globalizaci, smazávání hranic mezi regiony nebo světové problémy. I takto můžeme chápat tuto podstatnou část uměleckého světa. Práce s tradičním materiálem nebo nejnovější technologií doplněnou o virtuální realitu.
Čeští studenti pro Výstavu zemí a regionů připravili umělecký projekt nazvaný Praha není Česko, v rámci kterého nabízejí šest jedinečných výletů mimo Prahu. Typický maloměstský stánek s prodejem piva, turistických známek nebo pohledů pak nabízí pohled do této specifické kultury české krajiny. Expozice studentů Janáčkovy akademie múzických umění se zabývá tématem centralizace kulturní identity i umělecké tvorby a ztráty celonárodního kontextu.

















