Nejvlivnější umělci současnosti poprvé: Obamův malíř Kehinde Wiley
Strhnul na sebe pozornost hyperrealistickými portréty běžných afroameričanů. Nedávno Kehinde Wiley překvapil skvělým portrétem Baracka Obamy.
Svou tvorbou překračují různé hranice, včetně těch finančních. Svou kreativitou šokují, ale také inspirují následovníky. Řeč je o výrazných umělcích, kteří v poslední době nějakým způsobem proměnili podobu světa umění. S jejich prací vás budeme seznamovat v novém volném seriálu Bigg Maggu.
Kehinde Wiley pochází z New Yorku a čerpá z tradičního portrétování. Spojuje klasické formáty i motivy s moderními způsoby reprezentace. Často kontroverzní zobrazení postav v nadživotní velikosti přerušují tradiční kánon a rozmazávají hranice mezi tradičními a současnými způsoby portrétování. Wiley se zaměřuje na kritické zobrazení mužství a fyzičnosti, neboť se týkají zobrazení „černých a hnědých“ mužů, jak sám Wiley uvádí.
V praxi to vypadá tak, že velice realisticky maluje obyčejné Američany afroamerického původu a navazuje přitom na styl mocenských portrétů šlechticů a politiků s evropskými vazbami. Největší pocty se Wileymu dostalo na začátku roku, kdy představil své oficiální portréty bývalého amerického prezidenta Obamy. Ponechal si v nich svůj malířský rukopis a rozbil tradiční nudné konvence portrétování amerických prezidentů.
Obamu umístil na dřevěnou židli s květinami, které symbolizují jeho kořeny. Africké modré lilie reprezentují místo původu – Keňu, chryzantémy připomínají Chicago a jasmín je tu jako narušitel mužského tónu, naznačuje mírnější model vedení. Wiley tak v obraze boří mýty prezidenta jako představitele moci a vlády, ten zde sedí s ohnutými zády na rádoby chatrné židli obklopený houštinu vinice. Výjev může připomínat boj s výzvami země.
Wiley, jehož prezidentův portrét bořil rekordy v návštěvnosti Washingtonské národní galerie, se nyní chystá využít svého vlivu a zaměřit se na nigerijskou uměleckou scénu.
Článek vzniknul ve spolupráci s časopisem pro současné umění ArtLover.







