This Is America

Rasismus, kvéry, násilí. This Is America slaví rok. Co inspirovalo klip?

Rapové alterego Childish Gambino, seriál Atlanta nebo film Solo. Málokdo hýbe Amerikou tak jako multitalentovaná hvězda Donald Glover. Tvorba nepřehlédnutelného amerického herce a hudebníka je přitom prošpikovaná vášní pro současné umění. Videoklip k tracku This Is America vyšel přesně před rokem, co všechno se skrývá v Grammy oceněném megahitu?

Ne 05. květen 2019 10:36 +0200

Když loni 5. května vydal Donald Glover kontroverzní video k singlu This Is America, internet neřešil nic jiného. Nejchytlavější skladbu jeho alterega Childish Gambina doprovodil zneklidňující vizuál plný nečekaných zvratů a doslovných popisů temných stránek života ve Spojených státech. Videoklip, kterým provází hystericky tancující polonahý Gambino, v sobě má politiku, nesmiřitelnost, sociální komentáře i odkazy na umělecká díla. „Vždy se snažím vytvořit ten nejlepší možný produkt. Jsem přesvědčený o tom, že si lidi zaslouží kvalitu. Když ji ochutnají, pochopí svou hodnotu a už se v životě nespokojí jen tak s něčím,“ řekl Donald Glover, když přebíral cenu Emmy za svůj seriál Atlanta.

Videoklip This Is America režíroval Japonec Hiro Murai, naplnil ho popkulturními odkazy, oproti jiným hudebním videím mu dal přesah. A zřejmě i proto si ho jen na internetu pustilo přes půl miliardy lidí. Vizuální mistrovské dílo v sobě kloubí odkaz afroamerické kultury s obrazy povrchní doby, které vévodí všudypřítomná globalizace, konzum a silná individualizace.

Hned v první minutě videa evokuje kroutící se Donald Glover obdobu nechvalně proslulého Jima Crowa. Kontroverzní fiktivní charakter omezeného afrického otroka z roku 1828 se stal symbolem rasismu amerického zábavního průmyslu. Takzvaná „blackface“ postava, při jejímž divadelním ztvárnění si bělošští herci natírali tvář načerno, stále provokuje i dnes. Nejednomu současnému umělci posloužila jako symbol rasismu, se kterým ve svých dílech pracují. I když z Evropy nepůsobí tak silně, pro Glovera je to přirozeně silné téma. A také první důležitý podnět klipu This Is America.

Afroamerický malíř Michael Ray Charles ve své tvorbě využívá motiv Jima Crowa ke konfrontaci rasismu a stereotypů o černošské menšině. Charlesovu nejznámějšímu obrazu dominuje ironicky veselá zpívající „blackface“ postavička oblečená do rudých kraťasů a bílých rukaviček Mickey Mouse, vše přitom doplňuje rezolutní slogan Beware – Mějte se na pozoru. Glover posouvá tuto analogii na ještě úchylnější level, když v This Is America se zkroucenými pohyby Jima Crowa vytahuje revolver a zezadu popravuje sedícího člověka s pytlem na obličeji. Smrtelnou zbraň, která je napříč videoklipem glorifikovaná na úroveň svatého grálu, pak jeho sluha opatrně odnáší v červeném hedvábném hadříku. Extrémní násilí s rasistickými podněty podobným způsobem kombinuje kalifornská soudobá umělkyně Kara Walker. Její ponuré siluety, jež se vzájemně absurdně vraždí srpem nebo kosou, rezonují především v její porážce nevinných alias Slaughter of the Innocents.

Rasovou segregaci Spojených států přirovnává Donald Glover k jihoafrickému apartheidu druhé poloviny 20. století, když v populárním videoklipu představuje tradiční tanec Gwara Gwara. Na krku mu přitom celou dobu visí dvojitý zlatý náhrdelník, symbol nenasytného konzumerismu, jímž je protkaná mainstreamová kultura. Umělcovo jasné stanovisko je přitom v chaosu desítek slov přepsaných jednotným strohým fontem ukryto podobně jako muž na koni v pozadí klipu This Is America. Ten připomíná nejen biblický obraz apokalyptických jezdců, ale i bezútěšný obraz smrtky s kosou cválající v sedle bílého oře od Alberta Pinkhama Rydera, představitele amerického symbolismu počátku 20. století.

Myšlenku This Is America každopádně nejlépe reflektuje dílo konceptuálního umělce Glenna Ligona v čele s neonovou instalací Double America. Zrcadlově přetočený černobílý nápis zdůrazňuje protichůdnost Ameriky rovnou z několika úhlu pohledů. Zkoumá propast mezi chudými a bohatými, progresem a zpátečnictvím, ale i bělošskou a černošskou komunitou. Polarizovaný svět v Trumpově éře plný násilných protestů a útoků dodává Ligonovu dílu pro podobně naladěné publikum ještě pádnější význam.

Masivní úspěch hip hopu, ale i filmů jako Black Panther podle Donalda Glovera pouze stvrzuje současný fenomén americké populární kultury. Tedy že se bílí Američané chtějí na svět dívat černošskou optikou. „Černý styl je na vrcholu, proto se k nám teď bílá Amerika obrací, aby věděla, co je vtipné a cool,“ tvrdí Glover, který loni zazářil i coby hlavní hrdina seriálu Atlanta, nebo jako Lando Calrissian ve snímku Solo, jednom ze spin-offů Star Wars. Ať už v poslední době sáhne Glover na cokoliv, je u toho nezastavitelný.

Článek přinášíme ve spolupráci s časopisem pro současné umění ArtLover.