Ilustrátor YVANS odpovídá na 25 rychlých otázek
BIGG MAGG ti ve spolupráci se studiem DRAWetc. přináší sérii rychlých rozhovorů s předními ilustrátory. Tentokrát jsme vyzpovídali YVANSA.
#BLAF je série krátkých rozhovorů nejen o ilustrátorech a grafických designérech, ale také o street artistech a jiných umělcích, kteří tvoří cokoli vizuálního. Spolu se studiem DRAWetc. vám tyto nekonvenční umělce chceme přiblížit, a přinášíme vám tedy sérii krátkých rozhovorů týkajících se jejich profesního života a pracovních návyků. Zatím jsme stihli již vyzpovídat Jakuba Gajdošíka, Jana Grumla, Marka Rubce a dalších.
Věříme, že vám, našim čtenářům, tyto rozhovory poslouží jako zdroj pobavení, a možná také inspirace ke kreativní tvorbě. Dnes vám představujeme YVANSA, ilustrátora a grafického designera, jehož tvorbu vkládáme mezi jednotlivé otázky.
BLAF je tajuplné blafání s ilustrátory.
“YVANS”, ilustrátor
1. Analog nebo digital?
Ač to nerad přiznávám, na analog jsem asi málo disciplinovanej. Snažím se ale (i když v takovým nespravedlivým poměru) dělat analog i digitál.
2. Štětec nebo stylus?
Pro mě je stylus víc o improvizaci a volným toku myšlenek, vracení se k jakýmukoli kroku z celýho procesu a možnosti ho změnit, vymazat, transformovat. Obdivuju ty, kteří se dokážou stejně uvolnit se štětcem. Když dělám štětcem, toto neumím a proto musím víc plánovat dopředu, skicovat hodně.
3. Fixa nebo tužka?
(jaký typ, značka, a proč) Fixa molotowka. Čím dál víc ale zdrhám od fixy právě ke štětcům.
4. Papír nebo grafický tablet?
tablet, wacom – klasickej intuos :)) a iPad na cesty.
5. Skicák nebo halda papírů?
Skicák. Na takový ty pokresleníčka s kamarádama u piva. Docela se pak zpětně bavím, když si to prohlížím v následujících dnech a povrzuje se, že ty poslední namalovaný obrázky se stejně vždycky motají kolem těch stejných témat.
6. Photoshop nebo Ilustrator?
Illustrator na desktopu a Procreate na ipadu. Protože dělám v poslední době dost často takový dotworkový portréty, tak bych ocenil nějakej štětec, kterej by jako stopu zanechával sytý body, který by byly od sebe vzdálený podle přítlaku. Čas od času se to pokouším nastavit, ale nikdy to nedělá to, co chci, takže stejně nakonec musím pokračovat tečku po tečce.
7. Freelancer nebo zaměstnanec?
Jsem už nějakou dobu freelancer, ale před rokem jsme si s kamarádem otevřeli kamennej obchod s oblečením. I když jsem si zase bolestivě zvykal na to, že musím někde být pravidelně v určitej čas, uvědomuju si, jak je to dobře mít znovu režim a stíhám toho víc.
8. Pojmenuj svůj style tvorby?
Osciluju mezi koláží a takovým cartoon stylem s tím, že někdy utíkám úplně do grafickýho designu a udělám třeba nějakej booklet na desku, nebo vizoš pro nějakej menší festival.
9. Kde je tvoje pracovní místo?
Pro mě je důležitý pracovní prostor střídat. Pracuje se mi stejně dobře doma u svýho stolu, někde na pronajaté chalupě, v hlučné kavárně, ve vlaku (!) nebo v parku.
10. Jak odpočíváš?
Jelikož u práce si úplně nepokecám, tak když nepracuju, snažím se ve volným čase chodit mezi lidi. Ne úplně překvapivě, nemám moc rád televizi, videohry, seriály / filmy,…protože je to ve výsledku znovu koukání se na obrazovku.
11. První práce?
Kamarádi si založili takovej malej label s oblečením a oslovili mě s tím, že se jim líbí moje ilustrace a jestli bych jim nepřipravil nějaký motivy. Touhle cestou bych rád Evě a Jirkovi poděkoval, že se mnou měli takovou trpělivost, bylo to dost crazy (& rastr), ale pro mě zásadní moment. Vidět, jak ty věci najednou ožívají prostřednictvím oblečení a lidí, kteří ho mají na sobě, to mě totálně dostalo.
12. Projekt kterej se hodně nepovedl?
Haha, projekty který jsou pro IT firmy, nebo projekty zaměřený na vědu / výzkum. To je vždycky absolutní fiasko a vzájemný nepochopení.
13. Projekt který se povedl nebo tě hodně naučil a jsi na něj pyšnej?
Asi první větší mural – interiér audiovizuální školy ve Zlíně, v bývalých ateliérech Karla Zemana. Jednak jsme se sešli fakt dobrá parta, ale hlavně jsem si tento druh zakázek naprosto zamiloval a tady ty interiérový zdi teď dělám fakt rád..
14. Kde hledáš inspiraci?
V nevšedních situacích, omylem vyslechnutých rozhovorech na ulici nebo u vedlejšího stolu v hospodě. Co se tak kde šustne…a na instagramu.
15. Co posloucháš když pracuješ?
Spotify, pustím si něco, na co mám náladu a pak se to vydá nějakou svojí cestou, když mě začne štvát kam se to náhodně dostalo, tak se zase odrazím odjinud. Jsem rád, že to nějakej delší čas nemusím řešit. Nemám vyloženě konkrétní žánr, jen asi spíš kytary než electro.
16. Kdy byla ta chvilka kdy sis řekl jo tímhle se budu živit?
Úplně jsem nad tím asi nikdy nepřemýšlel. Můj profesionální start byl podle mě trochu netradiční, protože jsem měl fakt obrovský štěstí. Dělal jsem si tak nějak pro zábavu různý fotomontáže a koláže, v podstatě se učil metodou pokus-omyl s photoshopem, uploadoval to na takový ty servery typu deviantart (ani nevím jestli to ještě funguje) a napadlo mě, že bych napsal do brněnské skejtové značky Meatfly, jestli nehledají grafika (???). Nějakou shodou náhod se jim fakt jeden juniorskej grafik hodil a já se tak naučil během 6ti let neskutečný množství věcí od vektorové grafiky až po sazbu a předtiskovou přípravu, od konceptu až po finální produkt a jeho propagaci. Jsem moc vděčnej za tuto zkušenost, pak už se to rozběhlo i díky Drawcům a dlouhodobým projektům, na kterých často dělám dodnes.
17. První věc kterou ráno uděláš?
Sáhnu po telefonu většinou. Je to děsivý docela (hlavou mu běží sestřih krátkých záběrů, jak den po dni nahmatávám už roky po ránu telefon).
18. Poslední věc kterou v noci uděláš?
Většinou přemýšlím o tom, co mě čeká zítra.
19. Jméno finálního souboru?
Jo, snažím se dávat to “F” fakt až tehdy, když je to úplně odsouhlasený – “tohle už jsou opravdu poslední úpravy”, pokud jsou další verze, už to beru jako “F1”.
20. Ilustrátor, komiks, film, výstava nebo něco z poslední doby?
Biografie Davida Bowieho, kterou ilustrovala Maria Hesse.
21. Ilustrátor, komiks, nebo něco co je pro tebe naprosto zásadní/ základ?
Adolf Born, díky němu jsem si uvědomil jako prcek úplně poprvé, že existuje tak skvělá profese jako je illustrátor.
22. Jak sám sebe zlepšuješ a posouváš dál?
Mám rád výzvy, takový to že dostanu zadání a říkám si “kruci, jak tohle udělám, nemám absolutně páru”. Uvědomuju si na sobě, že je k tomu zapotřebí i kus sebevědomí, který člověk získá jedině zkušenostma. Na konci každé takové zakázky děkuju sám sobě, že jsem z toho nevycouval, i když to bylo…vytvořit z koláží celej hudební klip, ilustrovat živě divadelní představení, nebo někoho potetovat.
23. Tetování máš?
Viz otázka 21, s kamarádem Optikem, se už více než rok vídáme poměrně pravidelně, snažíme se citlivým způsobem poupravit fragmenty z ilustrací Adolfa Borna, tak aby to fungovalo i na těle v jedné ploše.
24. Tvoje forma prokrastinace?
Pročítání diskusí pod online článkama o politice. Nesnáším se za to, snažím se to nedělat, ale stejně u tohoto si vždycky uvědomím, jak až je prokrastinace zhoubná.
25. Na čem teď pracuješ?
Mám za sebou další sérii etiket pro pivovar Brewniverse, jsou to takový navracející se limitovky a mám radost, že už jich máme přes dvacet; pracuju na ilustracích pro projekt Fakescape, který se zaměřuje na žáky středních škol a snaží se je zábavnou formou naučit rozeznávat fakenews; a v neposlední řadě chystám novou kolekci pro Cult of the Road, kde máme i ilustračku, která je kolaborací s oblíbeným brněnským podnikem 4pokoje, nebo s Excelentem (pivo).




