Odvážná Škoda Joyster to málem dotáhla do výroby. Jaký je její příběh?
V současné době se největší tuzemská značka veze na vlně SUV a těší se stále větším úspěchům v Číně. Připomeňme si však studii z Paříže 2006, kterou tehdy nikdo nečekal.
Psal se rok 2006 a konzervativní modelová paleta tradiční automobilky Škoda Auto se pod vedením nového německého šéfdesignéra Jense Manskeho rozrostla o nové malé MPV Roomster, který se stal teprve čtvrtou modelovou řadou značky vedle stálic v podobě modelů Fabia, Octavia a Superb.
Svěží přístup nového designéra měl přetransformovat českého výrobce na značku pro mladé, což bylo patrné již na odvážných proporcích Roomsteru. Ta pravá mladost však debutovala až na podzimním autosalonu v Paříži 2006. Škodovka tehdy ohromila české motoristy s odvážnou studií Joyster, jejíž provedení nemělo do té doby u mladoboleslavské automobilky obdoby.
Foto: Škoda Auto
Škoda Joyster byla svými rozměry blízká technicky spřízněné Fabii, avšak karosářské zpracování představovalo mnohem radikálnější dynamiku. Vůz s pouze třemi dveřmi a čtyřmi místy k sezení měl být coby malý shooting brake určen pro volný čas zejména mladé bezdětné klientele a k sériové výrobě nechybělo mnoho.
Studie zaujala křiklavým žlutým odstínem karoserie i interieru, na svou dobu velmi moderním interiérem a také přístupem do zavazadelníku, jenž se otevíral pomocí dvou samostatných vík. Dle informací renomovaného francouzského serveru caradisiac.com měl být vůz v sériové podobě odhalen na ženevském autosalonu 2010. Stát měl na platformě VW Polo a k pohonu měly sloužit pouze přeplňované motory 1.4 a 1.6 TSI v doprovodu turbodieselů 1.4 TDI a 1.9 TDI.
Foto: Škoda Auto
Ekonomická recese z přelomu let 2008 a 2009 a nové trendy v podobě vozů SUV a nastupující éra elektrifikace však projektu nepřály a v případě realizace by se malý volnočasový vůz s karosérií shooting brake jen těžko setkal s prodejními úspěchy. Joyster se tak stal slepou uličkou, která by však rozhodně neměla být zapomenuta.






Zdroj: Caradisiac.com