Zdroj: Hybrid Air Vehicles

Největší vzdušné plavidlo světa míří do sériové výroby s ambicí stát se standardem dopravy

Britská firma Hybrid Air Vehicles před 7 lety představila prototyp obří vzducholodi, která byla navržena jakožto alternativa letadel a vrtulníků. Nyní to vypadá, že se z ní stane standardní dopravní prostředek.

Po 14. leden 2019 16:11 +0100

Britská firma Hybrid Air Vehicles, která v roce 2012 představila prototyp vzducholodi Airlander 10, který je dodnes největším vzdušným plavidlem světa, oznámila, že jeho testování proběhlo úspěšně, a budou tak zahájeny práce na finálním, produkčním modelu. Plavidlu o délce 92 metrů je pro jeho vzhled přezdíváno také “létající zadek” a má za sebou celkem šest testovacích letů.


Zdroj: Hybrid Air Vehicles

Tento prototyp sice již nebude dále obnovován a zdokonalován, inspiroval však novou generaci vzducholodí, kterou chce firma představit do šesti let. “Prototyp coby první hybridní vzdušné plavidlo v plné velikosti na světě posloužil svému účelu a poskytl nám data, která potřebujeme, abychom mohli přejít k produkčnímu standardu,” řekl v rozhovoru pro BBC výkonný ředitel firmy Stephen McGlennan.

Zatím není jasné, jak bude vypadat design produkčního modelu, nicméně právě zmíněný prototyp poskytuje několik více než očividných vodítek. Tento nyní již vysloužilý stroj v sobě kombinoval prvky letadla a vzducholodi, přičemž jako palivo využíval jednak helium, které ho drželo ve vzduchu, a jednak naftu, která poháněla čtyři přeplňované motory poskytující maximální rychlost 145 km/h.

Firma se nyní dle McGlennanových slov soustředí na “uvedení první várky produkčních a certifikovaných vzdušných plavidel Airlander 10 do provozu”, čehož by chtěli dosáhnout v první polovině následující dekády.

Zdroj: designboom, Digital Trends, BBC