Foto: Jalopnik

Vector: Sen o americkém Ferrari skončil v troskách

Neznámá automobilka Vector se měla během devadesátých let stát americkou odpovědí na evropské supersporty. Zůstalo po ní jen několik zajímavých vozů, dluhy a příběh hodný zfilmování.

St 02. leden 2019 13:12 +0100

Za celým strastiplným příběhem stojí Gerald Wiegert. Tento automobilový nadšenec z amerického Michiganu snil v mládí o tom, že se nějaká americká automobilka zvládne vyrovnat evropské konkurenci na poli sportovních vozů. Zatímco Spojené státy produkovaly vozy Corvette, Evropa nabízela nepřeberné množství mnohem silnější strojů od firem jako Ferrari, Lamborghini či řady britských manufaktur.

Wiegert tak po svém úspěšném zakončení studia na univerzitě a krátkých stážích v amerických automobilkách Chrysler či Ford zakládá roku 1971 vlastní designové studio Vehicle Design Force, které se má postarat o vznik amerického supersportu nazvaného The Vector.


Vector W2 v dobovém tisku. Foto: Autoblog.nl

Vývoj trvá v do značné míry amatérských podmínkách dlouhé roky, až nakonec roku 1977 debutuje první prototyp, jenž záhy získá označení Vector W2, přičemž název modelu odkazuje na příjmení zakladatele a hlavního konstruktéra Wiegerta a dvě turbodmychadla pod kapotou. Novinka s výkonem 600 koní a hmotností jen lehce převyšující jednu tunu zvládá s maximální rychlostí 320 km/h stovku za 4,2 vteřiny a zájem odborné i laické veřejnosti o naprosto neznámou automobilku Vector rychle roste.

Gerald Wiegert se však místo zahájení produkce uchyluje k dalšímu vývoji modelu W2 a získávání finančních prostředků všemožnými způsoby. Výrazná evoluce vozu W2 nakonec o více než deset let od uvedení původního prototypu vstupuje do omezené výroby pod označením Vector W8.

Novinka výrazně klínovitých proporcí je designově podobná již výprodejovému Lamborghini Countach. Svými tvary vycházejícími ze sedmdesátých let rozhodně nijak neohromuje, avšak použité technologie jsou na tom o poznání lépe. Karoserie z kevlaru a uhlíkových vláken ukrývá šestilitrový dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec, jenž spolu s třístupňovým automatem rozjede Vector W8 na maximální rychlost převyšující 350 km/h, čímž se vůz okamžitě stává jedním z nejrychlejších na světě.


Vector W8 Foto: WSupercars

Novinka budí značnou pozornost a skutečně se stává rovnocenným konkurentem zavedených značek, jako Ferrari či Lotus. Zájem je velký, avšak ceny astronomické a Wiegertovo výrobní zázemí velmi omezené. Produkce se nakonec rozjíždí v roce 1990, kdy nová akciová společnost Vector Aeromotive v Kalifornii zaměstnává okolo šedesáti pracovníků.

V té době se již pracuje na nástupci, jenž bude dominovat segmentu po celá devadesátá léta. Gerald Wiegert tak v roce 1992 s velkou slávou představuje na svou dobu naprosto revoluční model WX-3, jenž dosahuje výkonu tisíc koňských sil a maximální rychlosti 400 km/h. V té době do mladé automobilky vstupuje pochybný akcionář v podobě bermudské společnosti Megatech, která je čerstvým vlastníkem Lamborghini. Wiegert stíhá dokončit ještě svůj první roadster s označením WX-3R a poté je novými majoritními vlastníky ze své vlastní automobilky pro značné finanční problémy vyhozen.


Vector WX-3 Foto: Giełda klasyków

Jako konstruktérovi mu však stále zůstávají práva na nový model WX-3. Noví majitelé tedy staví plagiát tohoto vozu s odlišnou karoserií a motorem Lamborghini pod kapotou. Stroj dostává označení M12 a do výroby míří až v roce 1997. Technicky je však oproti originálnímu WX-3 mnohem konzervativnější a cenovka je stále astronomická.


Vector M12 Foto: Wallpaperup.com

Roku 1999 nakonec Megatech z finančních problémů prodává Lamborghini německému Audi a jelikož Vector M12 využívá řadu komponentů od sesterského Lamborghini, končí i jeho výroba. Za celou dobu existence vzniklo jen několik prototypů W2, 22 vozů W8, 2 prototypy WX-3 a pod taktovkou Megatechu ještě 17 kusů modelu M12. Gerald Wiegert se po fiasku s akcionáři z Megatechu pokoušel o oživení své značky a roku 2007 představil studii WX-8, která byla technickou evolucí modelu WX-3 ze začátku devadesátých let. Výroba však nikdy nezapočala.

Wiegert se ale nevzdává ani nyní. Na podzim roku 2018 tento čtyřiasedmdesátiletý chlapík a nadšený konstruktér ohlásil aukci obou prototypů WX-3, která má financovat vývoj jeho nového hypersportu s výkonem převyšujícím 2000 koní. Příběh automobilky Vector se tedy možná dočká dalších kapitol a Gerald Wiegert stvoří ještě jeden unikátní stroj, jehož sběratelská hodnota se stejně jako v případě všech jeho vozů stane nevyčíslitelnou.


Prototyp WX-8 z roku 2007. Foto: Conceptcars.com


Foto z vývoje slibovaného hypersportu. Foto: Vector Motors