Foto: Wide World of Sports

Ayrton Senna: Šampion, jenž změnil podobu motorsportu

Svět formule 1 změnil svým osobitým přístupem k nepoznání. Nakonec jej tragicky opustil a stal se jednou z největších legend v historii motorsportu. Připomeňte si život brazilského závodníka Ayrtona Senny, jehož nadace pomáhá již téměř čtvrt století po jeho úmrtí dětem po celé Brazílii.

Ne 23. prosinec 2018 16:00 +0100

Narodil se roku 1960 do zámožné rodiny továrníků v jinak chudé Brazílii. Po boku své starší sestry Viviane je již od útlého dětství fascinován vším, co má motor. Od svých třinácti let se Ayrton Senna da Silva aktivně zapojuje do motokárových podniků a ještě téhož roku získává své první vítězství.

Brazilský mladík si v sedmdesátých letech připisuje jedno motokárové vítězství za druhým, a roku 1977 se dokonce stává mistrem Jižní Ameriky. Senna si plní své sny a další metou se stává přesun do formulových závodů.

Roku 1981 se Ayrton Senna da Silva stěhuje i se svou novomanželkou Lilian na britské ostrovy s vidinou úspěšného debutu ve Formuli Ford 1600. Tento cíl mladý Brazilec přetavuje ve skutečnost a hned ve své první sezóně se z pozice neznámého nováčka stává šampionem. V tomto období přestává používat otcovo příjmení da Silva a ponechává si pouze matčino jméno Senna, neboť je snáze zapamatovatelné. Příjmení jeho otce navíc v Brazílii patří k těm nejrozšířenějším.

Okolnosti však Sennovi přestávají přát. Jeho otec si přeje, aby se vrátil do Brazílie a pokračoval v rodinném podniku. Ke všemu má velké rodinné problémy se svou ženou.

Zdá se tedy, že jde pro Sennu o konec kariéry. Vrací se do rodné země, rozvádí se a jeho závodní ambice se začínají přesouvat na vedlejší kolej. Vše však rázem mění nabídka z Formule Ford 2000. Mladík neváhá a putuje zpět do Anglie. V roce 1982 nastává debut v nové sérii a Senna opět neohroženě získává titul mistra světa. Následuje nabídka od týmu McLaren z formule 1, kterou však Senna odmítl.


Sennův debut ve formuli Ford, Foto: Pinterest

V následujícím roce velmi úspěšně startuje ve formuli 3 a díky jeho perfektním výkonům se začínají dostavovat nabídky z formule 1, o kterých Senna sní již od dětství, kdy s napětím sledoval souboje o mistrovský titul svého krajana Emmersona Fittipaldiho.

Po testech s týmy McLaren, Brabham, Williams a Toleman má Senna jasno. Ačkoliv má Toleman jasně nejhorší auto a řadí se ke konci startovního pole, jako jediný z výčtu stáji se zájmem o Sennův potenciál mu nabízí závodní sedačku ihned, zatímco ostatní týmy chtějí Sennu zatím pouze do role testovacího pilota.

Píše se rok 1984 a Senna si plní další ze svých přání. Na okruhu Jacarepaqua v jeho rodné Brazílii startuje do svého prvního závodu ve formuli 1, byť s nekonkurenceschopným vozem. Právě technika se mu zde stává osudnou, neboť vůz selhává již v osmém kole závodu a Senna odstupuje.
V nadcházejícím podniku v jihoafrické republice si však již za skvělé šesté místo připisuje svůj první mistrovský bod a tento výsledek opakuje při nadcházející velké ceně Belgie.


Debutová sezona na nekonkurenceschopném voze přinesla fenomenální výsledek v Monaku, Foto: Foto: Gtspeed.us

Zlomovou se pro Sennu stává velká cena Monaka. Městský okruh v malém knížectví je během závodu pokryt hustým deštěm a všichni zpomalují. I díky četným nehodám jde Senna se svým monopostem Toleman nevybíravě kupředu a velmi zkušeně předjíždí jednoho soupeře za druhým. Nechává za sebou mnohem rychlejší vozy špičkových stájí, jako McLaren či Ferrari a do cíle závodu dojíždí na impozantním druhém místě s minimální ztrátou na vítěze Alaina Prosta.

Po excelentní debutové sezoně v roce 1984 se Senna pro nadcházející rok přesouvá k týmu Lotus po bok zkušenějšího italského týmového kolegy Elia de Angelise. Toho bez problému poráží a v celkové klasifikaci končí čtvrtý, přičemž pravidelně obsazuje nejvyšší příčky v závodech, i když je často kritizován za velmi agresivní styl jízdy.


Senna za volantem Lotusu na okruhu Silverstone, Foto: Silodrome

S Lotusem startuje také do sezony 1986 a 1987. Zatímco ročník 1986 vypadal pro Sennu zprvu slibně, často se potýkal s technickými problémy vozu, takže se nakonec ani tentokrát nezvládl zapojit do bojů o mistrovský titul a v celkovém žebříčku obsadil opět čtvrtou příčku.

Přesným opakem se se pro Sennu stala nadcházející sezóna 1987. I přes slabší výsledky v úvodních podnicích se nakonec zvládl probojovat na samotné čelo šampionátu a zapojit se do boje o mistrovský titul. Vše však zhatila diskvalifikace z velké ceny Austrálie. Senna nakonec obsadil výsledné třetí místo za oběma piloty Williamsu Nelsonem Piquetem a Nigelem Mansellem.

To však již byla na stole další nabídka od týmu McLaren a Senna neváhal. Dravý Brazilec u britské stáje vystřídal Švéda Johanssona a stal se týmovým kolegou dvojnásobného šampiona Alaina Prosta.


Ayrton Senna a Alain Prost v barvách McLaren – Honda, Foto: Autoweek

Ačkoliv byly jejich vztahy v počátku dobré, brzy mezi piloty nastala silná rivalita, která trvala několik následujících sezon. Do ročníku 1988 nastoupil mnohem lépe Prost, ale Senna začal svou bodovou ztrátu brzy stahovat. Tým McLaren neuplatnil během sezóny žádnou týmovou režii a nedefinoval, kdo je týmovou jedničkou. To dostalo oba dva piloty pod tlak, přičemž vše bylo dále okořeněno jejich odlišným přístupem k závodění.
Zatímco Prost jezdil technicky a velmi kalkuloval se ziskem každého bodu, Senna se snažil vždy bojovat o vítězství, ačkoliv šlo mnohdy o mnohem náročnější výzvu. Ve výsledku předváděl Senna méně konzistentní výkony, více chyboval, ale zároveň zvládl zvítězit v nejvíce podnicích a s bodovým náskokem pouhých tří bodů získal na konci sezóny svůj první mistrovský titul.

Senna prožíval své nejlepší období a jeho výkony se staly velkou vzpruhou pro brazilský národ, který se zmítal v občanské válce. Ayrton byl hrdý na svůj původ a vysoké částky svého mění posílal na pomoc brazilským dětem. Ve své rodné zemi se stal hrdinou, jelikož na rozdíl od svých podobně významných krajanů nezavíral oči nad situací v Brazílii a vždy své zemi vyjadřoval podporu, přičemž byl zároveň silně věřícím člověkem a za své výkony byl vděčný Bohu.


Ayrton Senna a jeho osudová žena Adriane Galisteu, Foto: Tumblr

Téhož roku se rovněž osudově zamiloval do brazilské televizní hvězdy Adriane Galisteu, která jej v následujících letech doprovázela na většině jeho závodů.

Nadcházející rok se nesl v duchu ještě větší rivality mezi oběma piloty McLarenu. Prost a Senna sváděli tuhé souboje, které vyvrcholily vzájemnou kolizí při velké ceně Japonska. Senna se do závodu i přes poškození vozu zvládl vrátit a excelentním způsobem v něm zvítězit, což mu mělo zajistit mistrovský titul.

Nakonec byl však ze závodu na podnět svého týmového kolegy Prosta diskvalifikován, ač nehodu očividně zavinil právě Francouz. Díky ztrátě bodů za vítězství v Japonsku se však z prvního místa v šampionátu radoval právě Sennův týmový kolega Alain Prost, který odmítal dále závodit v jednom týmu se Sennou a po sezoně zamířil k Ferrari, přičemž jeho jediným přáním bylo, aby nebyl v jednom týmu s mladým brazilským šampionem.


Alain Prost opouští po nehodě s týmovým kolegou svůj monopost McLaren. Foto: Blog.cz

Ročník 1990 se však opět nesl ve znamení rivality Prosta a Senny, která je dodnes považována za jednu z největších v historii královny motorsportu. Titul si nakonec na své konto připsal Brazilec a stejně tak v roce následujícím, kdy se vozům Ferrari dařilo podstatně méně.

V následující sezoně nedokázal tým McLaren především díky malému výkonu motoru připravit pro Sennu mistrovský vůz. Brazilec tak končí v šampionátu čtvrtý a se třemi tituly na svém kontě vážně zvažuje odchod z formule 1.


Ayrton Senna vítězí na domácí půdě. Foto: IMDb

Nakonec se však rozhodne pokračovat i v roce 1993, kdy však tým Williams přichází s novým revolučním řešením svého vozu. Williams tak jasně dominuje šampionátu a z mistrovského titulu se s výrazným bodovým náskokem raduje za volantem Williamsu Sennův bývalý kolega Prost.

Prost se ale na konci sezony rozhodne ukončit kariéru, a tak Senna využívá příležitosti a míří k mistrovskému Williamsu. Mezitím se však mění technická pravidla a Senna si značně nerozumí s vozem svého nového týmu.


Ayrton a Adriane po podpisu smlouvy s Williamsem. Foto: Universa-Uol

Úvodní podnik na domácí půdě v Brazílii tak nedokončuje a nadcházející závod v Japonsku stejně tak. Třetím podnikem sezony je jeden z nejtragičtějších závodů historie motorsportu, velká cena San Marina.

Senna se před podnikem na italském okruhu necítil nikterak dobře. Již v první páteční kvalifikaci navíc došlo k fatální nehodě dvaadvacetiletého Sennova krajana Rubense Barrichella, jenž jen tak tak unikl smrti. Děsivý víkend pokračoval také v sobotní kvalifikaci, kdy rakouský pilot Roland Ratzenberger narazil po selhání svého monopostu Simtek v plné rychlosti do betonové bariéry. Na místě byl mrtvý.


Ratzenbergerův monopost po osudové kolizi. Foto: Reddit

Ačkoliv kvalifikace po odklizení trosek Ratzenbergerova vozu pokračovala, řada jezdců se jí již odmítala účastnit. Celý paddock upadl do melancholie, byly zrušeny novinářské akce i události pro fanoušky. Velké množství pilotů vážně zvažovalo, zda do nedělního závodu nastoupit. Mezi nimi i trojnásobný mistr světa Senna, jenž opět přemýšlel o konci kariéry.

Senna si nakonec v neděli do svého vozu schoval rakouskou vlajku, kterou chtěl na konci závodu uctít památku zesnulého soupeře. To se však již nestalo. Již ve druhém kole selhala technika Sennova Williamsu pronásledovaného mladičkým Michaelem Schumacherem a v zatáčce Tamburello se vůz v rychlosti přesahující 200 km/h střetnul s betonovou stěnou. Fanouškům se tak den po pohledu na děsivou smrt rakouského nováčka naskytlo to samé. Ačkoliv byla Sennova smrt potvrzena až po závodě, zesnul již na místě nehody.


Sennova nehoda na okruhu Imola

Celý svět motorsportu se tímto okamžikem proměnil od základu. Zpřísnila se pravidla pro bezpečnost vozů i okruhů, a dalších dvacet let již k takovéto tragédii během víkendu formule 1 nedošlo.

Sennův pohřeb se stal největším v historii Brazílie, Sennova sestra Viviane po Ayrtonově smrti dokončila jeho plán na založení charitativní organizace. Peníze z každého upomínkového předmětu připomínajícího fenomenálního Brazilce putují na pomoc chudým dětem. Organizace Ayrton Senna Foundation dává dodnes naději stovkám tisíc dětí ze špatných sociálních poměrů. Na památku Ayrtona Senny vznikl také sportovní vůz automobilky McLaren, jenž nese příznačné jméno McLaren Senna.


Foto: Wikimedia

Celý příběh Ayrtona Senny vypráví spíše než o závodní legendě o skromném věřícím člověku, který oddaně miloval svět a dodal naději milionům svých krajanů. Jeho největší vášeň se mu nakonec stala osudnou, ačkoliv až odchod takto významného jména přiměl vedení formule 1 k přehodnocení bezpečnostních předpisů, a došlo tak k záchraně životů řady závodníků v nadcházejících letech.

Zdroj: Archiv autora