Samořízené kamiony od Volva zahájí první komerční provoz v norském lomu
U technologie autonomních vozů stejně jako celkově v životě platí, že jsou to právě ta nejméně atraktivní využití, která mají největší přínos pro společnost, a ve Volvu si to moc dobře uvědomují.
Volvo učinilo významný krok vpřed se svou technologií samořízených vozů, když uzavřelo první komerční smlouvu, v rámci které bude do provozu uvedeno rovnou šest autonomních kamionů. Tuto zakázku získala automobilka od norské těžařské firmy Brønnøy Kalk, která samořízené kamiony bude využívat k přepravě vápence po tříkilometrové trase mezi lomem a přístavem. Již nyní probíhá testovací provoz s přítomností bezpečnostního řidiče a počítá se, že plný autonomní provoz bude zahájen během roku 2019.



Celý proces probíhá tak, že kamion nejprve dorazí k lomu, kde je naložen rozdrceným vápencem. Poté se vydá po předem určené trase, která prochází několika tunely, až se dostane do přístavu, kde svůj náklad automaticky vyloží do čekající lodi. „Je vzrušující dospět až do tohoto bodu, kdy představujeme autonomní řešení. Ve vymezené oblasti a na předem dané trase dokážeme odhalit, jak řešení optimálně zužitkovat a jak jej upravit pro specifické požadavky zákazníka," říká v tiskové zprávě Sasko Cuklev, ředitel autonomních řešení Volvo Trucks.
Ačkoli tato krátká a klidná trasa pro samořízený kamion zdaleka není tou nejtěžší výzvou, je to právě tento druh využití autonomní technologie, který pravděpodobně prorazí ve světovém měřítku jako první. Předem určené trasy v uzavřených oblastech, které jsou charakteristické také například pro kyvadlovou dopravu, poskytují ideální testovací platformu pro tuto technologii, avšak zároveň firmám umožňují provozovat plnohodnotné služby, jako je tomu v tomto případě.
Zdroj: Digital Trends, Volvo