Monteverdi: Švýcarský automobilový klenot, jenž zastínil konkurenty
Zapomenutá Švýcarská automobilka patřila v dobách své největší slávy k výrobcům nejluxusnějších vozů světa, které diktovaly trendy zavedeným výrobcům.
Automobilový milovník Peter Monteverdi převzal roku 1956 po svém zesnulém otci ve svých 22 letech rodinnou autodílnu, ve které již o několik let dříve postavil svůj první závodní prototyp.
Kromě dalšího rozvíjení rodinné firmy se mladý Švýcar věnoval také motorsportu. Startoval v řadě závodů po boku vozů zavedených značek, přičemž využíval své vlastní konstrukce prezentované pod značkou MBM, které se účastnily i některých formulových podniků.
Díky svému obchodnímu nadání a dobrým kontaktům ze závodních okruhů si Peter Monteverdi rychle získal důvěru světových automobilek a brzy získal exkluzivní zastoupení vozů Ferrari pro Švýcarský trh. Pro úspěšné obchody a výsledky na závodních tratích se stala Monteverdiho firma v šedesátých letech distributorem dalších značek, jako Jensen, Bentley, BMW nebo Lancia.
Obchody s luxusními vozy rychle rostly, podniku se dařilo, a tak se Monteverdi rozhodl splnit si svůj sen a založit vlastní automobilku, která nabídne ty nejvybranější stroje. Roku 1967 tak na Frankfurtském autosalonu debutuje kupé ladných linií od karosárny Frua s označením Monteverdi 375S, které je zároveň prvním strojem připravované rozsáhlé modelové řady High Speed.
Monteverdi 375S, Foto: YouTube
Vůz byl osazen vidlicovým osmiválcem z dílny Chrysleru a s výkonem 380 koní dosahoval rychlosti 250 km/h. Již o rok později výrobce prezentuje modifikovanou variantu s označením 375L, která se vyznačuje delším rozvorem a lepšími jízdními vlastnostmi.
Začátkem sedmdesátých let pak firma přichází s výrazně přepracovanými vozy 375S a 375L, které doplňuje nové kabrio 375C a luxusní sedan s označením 375/4. Ač vozy vycházely z původní konstrukce, technika a především interiér doznaly značných změn. O autentický design se postarala legendární Carrozzeria Fissore, přičemž motory nadále dodával americký Chrysler.
Monteverdi 375S s novou karoserií Fissore, Foto: Car Design News
Na modelovou paletu Monteverdi High Speed z přelomu šedesátých a sedmdesátých let navázal ještě otevřený vůz Palm Beach a kupé Berlinetta, které byly poslední evolucí koncepce vozů řady 375, na jejích základech stály všechny dosavadní vozy Švýcarského výrobce. Tou dobou se však již připravovala výroba nové modelové řady 450.
Monteverdi Berlinetta, Foto: YouTube
Sportovní vůz Monteverdi Hai 450SS debutoval jako prototyp již v Ženevě 1970. Stroj osazený sedmilitrovým uprostřed uloženým osmiválcem Chrysler Hemi dosahoval výkonu 450 koní, zvládal rychlost až 300 km/h a měl se stát přímou Švýcarskou odpovědí na supersportovní vozy zavedených značek Ferrari a Lamborghini.
Ač se luxusním vozům řady High Speed dařilo více než dobře a získaly si značnou oblibu zákazníků, kteří dávali přednost Monteverdi před Rolls-Royce, koncepčně zcela nový sportovní vůz s autentickým designem se úspěchu nedočkal. Problém představovala především velmi nákladná a komplikovaná produkce. Nakonec tedy vzniklo jen několik málo kusů vozu Hai 450SS, které doplnila modifikace 450GTS s prodlouženým rozvorem a typickým nápisem Monteverdi na bocích vozu.
Monteverdi Hai 450SS, Foto: Car Design News
Roku 1976, tedy necelých deset let od uvedení vozu 375L, Monteverdi pro finanční problémy způsobené drahým vývojem vozu Hai 450SS končí s produkcí celé modelové řady High Speed, která si získala značnou exkluzivitu, avšak rychle zastarala, neboť malý výrobce nebyl schopný dostatečně rychle reagovat na technologický pokrok konkurence.
Firma se tak uchyluje k výrobě exkluzivních offroadů, které předběhly svou dobu o několik desetiletí. Prvním z nich se roku 1976 stává model Monteverdi Sahara, jenž díky spolupráci s Chryslerem využil technický základ z amerického vozu AMC Harvester Scout. Sahara se oproti americkému sourozenci lišila odlišnou karosérií a velmi luxusním interiérem. Dodávána byla v široké škále motorizací koncernu Chrysler. Druhým terénním vozem značky byl typ Safari. Šlo o třídveřovou variantu Sahary s designem Fissore, jenž si získal značnou oblibu na blízkém východě.
Monteverdi Safari, Foto: Car Design News
V nadcházejícím roce se Monteverdi vrací k výrobě luxusního sedanu. Tentokrát již však nejde o vlastní konstrukci, ale přepracovanou variantu amerického Plymouthu Volaré, jenž vstupuje na evropský trh roku 1977 jako Monteverdi Sierra. Prostorný sedan s novou italskou karoserií Fissore se však i díky využití světlometů z levných vozů Fiat a Renault nesetkává s pozitivní odezvou.
Monteverdi se ještě několik let pokouší udržet svou již skomírající výrobu. Představuje novinku Tiara vycházející z Mercedesu třídy S. Předražený stroj se zastaralým designem však nebudí žádný zájem zákazníků, a tak se Peter Monteverdi rozhoduje pro ukončení výroby.
Monteverdi Tiara, Foto: Wikipedia
Roku 1982 tedy končí produkce Švýcarských vozů, které začátkem sedmdesátých let zdárně konkurovaly těm nejluxusnějším strojům zavedených značek.
Peter Monteverdi nakonec v osmdesátých letech proměnil svou továrnu na muzeum vozů Monteverdi, jehož návštěva je možná dodnes.
Začátkem devadesátých let se Monteverdi pokouší o návrat mezi výrobce sportovních vozů vstupem do Formule 1, který však skončil neúspěchem. Na základě závodního monopostu z královny motorsportu vzniká ještě prototyp supersportovního vozu Monteverdi Hai 650 F1, jehož výroba však není nikdy zahájena a vůz se tak stává posledním vozem legendární značky.













Zdroje: Classicdriver.com, Monteverdi.ch, Allpar.com