Bugatti EB112. Unikátní vůz, který položil svého výrobce
Mělo jít o nejrychlejší a nejmodernější sedan devadesátých let. Nakonec vznikla pouze hrstka exemplářů impozantního vozu, jehož vývoj stál firmu Bugatti bankrot.
Tradiční výrobce luxusních vozů zanikl krátce po druhé světové válce. V polovině osmdesátých let však v Itálii vzniká společnost Bugatti Automobili S.p.A, jejíž bohatý kapitál má vrátit legendární jméno zpět na výsluní automobilového průmyslu.
Na základě spolupráce s karosárnou ItalDesign nakonec 15. září 1991 debutuje první moderní vůz s logem Bugatti, který se zároveň stává novým nejrychlejším sériovým vozem všech dob.
Supersport Bugatti EB110, za jehož designem stál Giampaolo Benedini, ohromil veřejnost jak svými tvary, tak přelomovou technikou. Vůz s podvozkem z uhlíkových vláken byl osazen motorem V12 o objemu 3.5 litru se čtveřicí turbodmychadel, který generoval výkon 560 koní. Maximální rychlost převyšovala hodnotu 340 km/h, díky čemuž si vůz rychle vydobyl pozornost řady zájemců o koupi.
Bugatti EB110 GT. Foto: Stmed.net
Mezitím však Evropu postihla ekonomická recese, což však nezastavilo ambiciózní plány vedení firmy. Roku 1993 tak na autosalonu v Ženevě automobilka prezentuje impozantní čtyřmístný fastback s označením Bugatti EB112.
Produkce měla být zahájena roku 1996 a cíl byl jasný. Uvést na trh vůz, jenž bude definicí luxusu silničního cestování. Bugatti EB112, o jehož karoserii se postaral jeden z nejikoničtějších designérů automobilové historie Giorgetto Giugiaro, využíval ve své době nejmodernější technologie a nejluxusnější materiály. Zevnějšek pak odkazoval na tradiční linie předválečných vozů značky.
Bugatti EB112. Foto: Imgur
O pohon se staral šestilitrový dvanáctiválec uspořádaný do V, který přenášel na všechna 4 kola výkon bezmála 500 koní. S tímto motorem měl rozměrný vůz o hmotnosti téměř dvou tun dosahovat maximální rychlosti převyšující hodnotu 300 km/h.
Extrémně nákladný vývoj tohoto luxusního korábu silnic a probíhající ekonomická krize v kombinaci s nízkými prodeji supersportů Bugatti EB110 GT a EB110 SS nakonec přivedl výrobce v roce 1995 k nechvalnému bankrotu. Firma mezitím vyhotovila pouhé dva funkční prototypy EB112.
Po bankrotu odkoupila od mrtvého Bugatti tři nedokončené vozy EB112 monacká společnost Monaco Race Team, jenž se postarala o jejich dokončení a uvedení do provozu.
Světlo světa tedy nakonec spatřila pouze pětice těchto komfortních strojů, zatímco práva na zkrachovalou značku odkoupil německý koncern Volkswagen, jenž se postaral o oživení legendárního jména ve své režii, čímž jasně demonstroval své technologické a ekonomické schopnosti.
Bugatti pod německým vedením později uvedlo na trh přelomový Veyron či jeden z nejvýkonnějších vozů současnosti Bugatti Chiron spolu s několika působivými koncepty. Z ambiciózního projektu Bugatti EB112 se však stal jeden z nejvzácnějších sběratelských vozů, který kdy jezdil po silnicích.
Jeden z pěti exemplářů v ulicích Monaka





Zdroje: Driveexperience.it, Roadandtrack.com, Classicdriver.com