Lamborghini Jarama. Nedoceněný unikát od světoznámého designéra
Vůz z roku 1970, za jehož karosérií stál věhlasný Marcello Gandini, doplatil na kritiku ze strany novinářů a špatnou pověst dílčího zpracování.
Italský výrobce sportovních automobilů se rozhodl pro modelový rok 1970 uvést novinku, jenž by vyplnila mezeru v modelové paletě mezi vozy Espada a Miura a zároveň navázala na starší typ Lamborghini Islero.
Výsledkem se stal poměrně konzervativně vyhlížející grand tourer nazvaný Jarama, za jehož křivkami stála karosárna Bertone pod vedením legendárního designéra Gandiniho.
Novinka byla postavena na technice většího typu Espada, přičemž o pohon se staral motor V12 o výkonu 350 koní. Ač si firma od nového modelu slibovala úspěch, realita byla odlišná.
Ještě před zahájením prodeje se do Jaramy opřel tehdejší odborný tisk, který vozu vyčítal nižší praktičnost, než jaké se zákazníci mohli těšit u větší Espady. Automobil byl kritizován také za příliš konzervativní design, který na poměry značky Lamborghini působil velmi statickým dojmem.
Po téměř sedmi letech ve výrobě spatřilo světlo světa jen lehce přes 300 exemplářů čtyřmístného kupé Lamborghini Jarama, které bylo dodáváno ve dvou provedeních GT a GTS. Pro svého výrobce se stal tento typ slepou uličkou a zároveň posledním vozem značky Lamborghini s klasickou koncepcí uložení motoru pod přední kapotou.
Ve své době nepopulární Lamborghini Jarama je nyní ceněným sběratelským exemplářem, jenž je oceňován především pro svůj design, pro který byl vůz před téměř padesáti lety veřejností odsouzen k neúspěchu.



Zdroj: Topspeed.com , Auto design and Styling No. 11