Fisker - Strastiplný příběh automobilky, která se nevzdává
Několikrát zbankrotovala a většina vozů skončila pouze ve fázi prototypu. I tak se dánský automobilový designér Henrik Fisker nevzdává a věří, že se svou značkou Fisker jednou prorazí.
Světoznámý dánský automobilový designér Henrik Fisker pracoval od devadesátých let na tvarech karosérií těch nejluxusnějších vozů. Mezi jeho zaměstnavatele patřily např. automobilky Aston Martin nebo BMW. Po letech tvorby ikonických vozů pro zvučná jména se však r*ozhodl splnit si svůj sen a založit vlastní luxusní automobilku*, kde bude moci svůj designérský potenciál předvést bez kompromisů zadavatele.
V lednu 2005 Fisker zakládá stejnojmenou automobilku. Firma Fisker Coachbuild se sídlem v Kalifornii má uvést na americký trh několik luxusních automobilů vycházejících z techniky zavedených značek. Kromě produkce luxusních vozů se má nová společnost zabývat také automobilovým designem pro externí zákazníky a produkcí vybraných komponentů.
Fisler Latigo CS, Foto: Drivemag.com
Ještě téhož roku uvádí Fisker luxusní roadster Fisker Tramonto, jenž využil techniku Mercedes SL. Ve stejném roce spatřuje světlo světa také velké coupé Latigo CS, jehož základ vychází z BMW M6.
I když oba vozy zaujaly, Fisker měl velký problém zabezpečit jejich výrobu. Do toho jej navíc oslovuje Elon Musk, jehož mladá automobilka Tesla tou dobou produkuje pouze omezené série jejich elektrického roadsteru, aby se postaral o design plánovaného Modelu S.
Henrika Fiskera vize luxusního vozu, jenž by byl šetrný k životnímu prostředí natolik zaujme, že potají zakládá novou firmu Fisker Automotive, se kterou chce uvést na trh své pojetí Muskovi vize o Modelu S. Elon Musk mezitím čeká na slibované skici od Fiskera, jenž mu záměrně dodává náčrty vozů velmi nudných a nezajímavých proporcí.
Když se Musk dozvěděl, že Fisker zatím pracuje na svém vlastním projektu, jenž kopíruje původní myšlenku Modelu S, zvažoval žalobu. Tu však nakonec nepodal s tím, že Fiskerův projekt stejně neuspěje. A měl pravdu.
Firma Fisker Coachbuild upadá do finančních problémů, když není schopna zahájit produkci vozů Tramonto a Latigo CS. Nakonec je vyrobeno jen několik málo exemplářů a Henrik Fisker se plně soustředí na svůj luxusní vůz Fisker Karma, jenž vzniká pod novou firmou Fisker Automotive.
Za technologické pomoci firmy Quantum Technologies a dotací vlády USA uvádí Fiskerův nový podnik v roce 2008 na Detroitském autosalonu luxusní plug-in hybrid s velmi osobitým designem, jenž nese název Karma. Novinka šokuje svým vzhledem a dostává se do hledáčku řady celebrit.
Fisker Karma, Foto: Autoevolution.com
Produkce, jenž má probíhat v USA, jelikož právě pro tento trh je nová Karma primárně určena, se však opět nedaří rozeběhnout. Investoři i zájemci o vůz tak musí čekat až do roku 2011, kdy se v omezených sériích konečně rozjíždí sériová produkce vozu Fisker Karma ve finské továrně Valmet.
Distribuce z Finska do USA je však velmi složitá, ač zájem o přelomový vůz stále roste. Ničemu nenapomáhá ani právě probíhající ekonomická krize. V roce 2012 navíc přichází na americký trh Tesla Model S, který byl inspirací pro vznik technologicky pokrokové Karmy. Ač si model Karma pořídila řada hollywoodských celebrit, po roce od uvedení začíná zájem o produkt této neznámé automobilky silně upadat.
V listopadu 2012 nakonec bankrotuje firma A123 systems, která dodává pro Fisker Karma baterie. Produkce se tedy definitivně zastavuje. Fiskerovi spolupracovníci navíc zakládají novou automobilku VL Automotive, jenž odkoupila nedokončené vozy Fisker Karma a uvedla je na americký trh s pozměněným designem a motory z Chevroletu Corvette, které nahradily hybridní systém.
VL Destino, Foto: Roadandtrack.com
Po kolapsu dodavatele, zničení několika stovek vozů Karma hurikánem Sandy a několika svolávacích akcích nakonec Fisker Automotive vyhlašuje bankrot. Mezitím firma uvedla studie vozů Surf a Sunset, což byly vozy Karma s karoserií kombi a roadster. Dalším projektem byl menší hybridní automobil Fisker Atlantic, který by konkuroval např. Tesle Model 3. Tento vůz se však již nestihl dostat do výroby.
Ostatků Fisker Automotive se ujala čínská společnost Wanxiang Group, která obnovila produkci inovované Karmy roku 2017 pod novým názvem Karma Revero.
Fisker Altantic se již výroby nedočkal, Foto: Cananddriver.com
Henrik Fisker si po druhém neúspěchu jeho značky dává na pár let od automobilů pauzu. Roku 2015 představuje studii sportovního vozu Fisker Thunderbolt s technikou Aston Martin, jehož produkce však nikdy není zahájena. O rok později se pak Fisker připojil k VL Automotive produkující Fisker Karma s osmiválcem Corvette. Po vstupu do společnosti se mění název na VLF Automotive a Henrik Fisker se opět dostává do vedení. Značka po Fiskerově vstupu dostává novou energii a příval investorů, což se promítá do uvedení nového sportovního vozu* VLF Force One*. Mimo to se do výroby dostává značně upravený Ford Mustang nesoucí označení VLF Rocket.
VLF Force One, Foto: Autocar.co.uk
Ještě téhož roku však Fisker zakládá novou společnost Fisker Inc., se kterou chce navázat na myšlenku luxusního sedanu s nízkými emisemi škodlivých látek. Letos* v lednu spatřil ideový nástupce Karmy světlo světa*. Pod názvem Fisker EMotion by se nový čistě elektrický vůz měl začít prodávat v USA již příští rok. Hlavním konkurentem by měla být Tesla Model 3, oproti které by měl mít EMotion lepší dojezd, modernější technologická řešení i odvážnější design.
Fisker EMotion, Foto: Autoweek.com
Zda se Henriku Fiskerovi konečně zadaří a jeho automobilka uspěje na trhu s luxusními vozy, se dozvíme již v nadcházejícím roce.










Zdroje: Motoring.com.au , The BOSS Magazine, Autocarpro.in, Kniha Elon Musk, Wikipedia.org