Zdroj:02lab.net

Flaminio Bertoni – sochař, který změnil svět automobilového designu

Sochař a malíř, jenž díky nedostatku rodinných prostředků začal pracovat pro malou karosárnu, později dobyl svět automobilového designu svým avantgardním sochařským přístupem, který imponuje dodnes.

8. červenec 2018 18:41:34

Narodil se roku 1903 ve městě Masnago na severu Itálie. Své dospívání prožil v průběhu první světové války. Flaminio Bertoni, jenž již odmala inklinoval k umění, především malbě, sochařství a architektuře, byl pro smrt svého otce v roce 1923 nucen vzdát se svých ambicí na univerzitě a připojil se k lokální automobilové karosárně Carozzeria Macchi, kde si pro svůj velký umělecký talent rychle vydobyl značné postavení.
Roku 1932 dostal Bertoni pro svůj věhlas nabídku práce od francouzského Citroënu. Tuto možnost využil a trvale se přesídlil do Paříže. Zde se začala psát zlatá éra jeho tvorby, která byla již navždy spjata s automobilkou Citroën. Do značné míry zde definoval automobilový, ale i celý průmyslový design tak, jak jej známe dodnes.

Prvním dílem pod hlavičkou Citroënu se stal kultovní a na svou dobu velmi průlomový model Traction Avant, který vydržel ve výrobě až do roku 1957. Vůz měl samonosnou karoserii a pohon předních kol, která byla nezávisle zavěšena. Veleúspěšného a ve třicátých letech zcela revolučního Tractionu Avant vzniklo v několika provedeních necelých 800 000 kusů.


Foto: Pinterest.com

Ještě úspěšnějším automobilem z pera kultovního designéra Bertoniho byl Citroën 2CV známý také jako „kachna“. První prototypy tohoto bestselleru, jenž postavil Francii na kola, vznikly již roku 1939. Ze strachu z ukořistění výkresů nacisty byly však všechny rozpracované vozy zničeny a francouzský lidový vůz byl uveden do produkce až roku 1948, přičemž výroba trvala nepřetržitě dalších 52 let a „kachna“ se stala jedním z nejikoničtějších automobilů všech dob.


Foto: Wikipedia.org

Jako třetí Bertoniho dílo při jeho působení ve Francii byla uvedena dodávka Citroën Typ H, která byla odprezentována spolu s modelem 2CV v roce 1948. Produkce jednoduchého dodávkového vozu s nápadným designem trvala až do roku 1984.


Foto: Pinterest

Nejslavnějším Bertoniho vozem se však stal legendární model DS, který předběhl dobu v oblasti konstrukce i vzhledu o nejméně 20 let. Automobil nekonvenčních tvarů i technologií disponoval ojedinělým hydropneumatickým odpružením, autonomním vyrovnáváním světlé výšky a od roku 1955 do poloviny sedmdesátých let byl produkován téměř bez jakýchkoliv inovací. Vlajková loď Citroënu poutala pozornost aerodynamikou i absencí masky chladiče. Jednotlivé díly karoserie pak byly nezvykle připevněné přímo na rám. Model DS, podle nějž Citroën před pár lety pojmenoval svou novou luxusní značku, stanovil směr celému designovému odvětví na několik desetiletí dopředu.


Foto: Pinterest

Nejvíce avantgardní karoserii Citroën neslo poslední dílo Flaminia Bertoniho. Model Ami ve své době naprosto šokoval svými odvážnými křivkami a proporčně nebyl podobný ničemu, co kdy vyjelo na silnici. Vůz technicky vycházející z veleúspěšného 2CV byl uveden roku 1961 a v průběhu celých šedesátých let patřil k nejprodávanějším vozům ve Francii. Automobil cílící na něžné pohlaví svou jednoduchostí, funkčností i uměleckým designem, provokoval negativně lomeným zadním oknem, stejně tak jako i atypickým tvarem přídě a zadních blatníků. Produkce byla ukončena koncem sedmdesátých let s téměř dvěma miliony prodaných kusů.


Foto: Forum-auto.com

V roce 1964, jen pár let po uvedení vozu Ami, umírá Flaminio Bertoni v Paříži důsledkem nákazy žloutenkou. Všechny jeho vozy, s výjimkou Tractionu Avant, přežily ve výrobě jeho smrt a jejich vzhled patří dodnes k nejprogresivnějším na poli automobilového designu a lze je označit za nejúspěšnější vozy značky Citroën, které se kdy dostaly do výroby.

Mimo své působení na poli automobilového designu se Bertoni věnoval také inovacím v architektuře. Přišel s několika patenty technologií výstavby rodinných domů, díky čemuž se v Saint Louis podařilo vystavět tisíc domů za neuvěřitelných sto dní. Byl držitelem řady ocenění na poli průmyslového designu a v rodné Itálii, kam se po svém odchodu již nikdy nevrátil, patřila jeho díla k těm nejpopulárnějším, ač zde jejich původem italského autora, silně inspirovaného italskými umělci, znala jen odborná veřejnost.


Zdroje: Patrolicious.com, Designindex.org Motorwebmuseum.it, Expo-bertoni.com, Vdfg.de