Lamborghini Faena dnes slaví 40 let. První vůz ze Sant'Agaty, který dostal čtyři dveře
Dnes je to přesně 40 let, co bylo světu představeno první Lamborghini se čtyřmi dveřmi, které zároveň drželo status nejrychlejšího vozu s karoserií shooting brake své doby…
Psal se 20. duben roku 1978 a po osmi měsících práce je dílo konečně odhaleno. Na 57. ročníku Salone Internazionale dell’Automobile v italském Turíně spatřuje světlo světa na dlouhou dobu první čtyřdveřové Lamborghini a zároveň nejrychlejší shooting brake své doby, zhmotněná krása se znakem útočícího býka nesoucí název po zesnulém toreadorovi… Lamborghini Faena.
Pietro Frua, legendární italský designér a karosář v jedné osobě, je otcem tohoto po 30 let jediného Lamborghini se čtyřmi dveřmi. Bohužel… V plánu bylo vyrobit více kusů, ale jak už to tak bývá, vlivem vyšší moci vznikl pouze jeden exemplář. Lamborghini Faena mělo pokračovat ve filozofii modelu Espada, tedy charakterem Rolls Royce ze Sant’Agaty, luxus a komfort namísto tvrdosti a nekompromisnosti supersportu, jen mělo nabídnout ona 2 místa pro další cestující v plnohodnotné podobě.
Také je postaveno na jejím základu, přesně na podvozku Espady II. Serie z roku 1970 s číslem šasi 8224 a číslem motoru 40446, původně v zeleném laku s interiérem v zelené kůži. Během přestavby byl prodloužen rozvor z původních 2650 mm na 2828 mm kvůli plnohodnotným sedadlům pro pasažéry v zadní části vozu. Tyto úpravy měly za následek navýšení hmotnosti o 200 kg. Před číslo šasi 8224 byla ještě vyražena číslice 1, stejně jako před číslo motoru, aby se odlišila od sériové Espady.
Pod kapotou zůstal vodou chlazený, atmosféricky plněný 12válcový agregát z Espady (Tipo L403) s objemem 3,929 cc, uložením válců pod úhlem 60°, hliníkovou hlavou i blokem, šesti dvojitými karburátory Weber (40 DCOE 23) a s rozvodem DOHC, který krotil celkem 350 koní při 7500 ot./min. Poháněna byla zadní kola přes plně synchronizovanou 5stupňovou převodovku Borg & Beck, zavěšení kol bylo nezávislé s vinutými pružinami a s teleskopickými tlumiči Koni, brzdy byly kotoučové, dvouokruhové Girling a zakrývala je magnesiová kola Campagnolo z Espady I. Serie.












I v interiéru je Faena v podstatě shodná s Espadou, jen některé části jako volant, kontrolky na palubní desce a další ovládací prvky pocházejí z Espady III. Serie. Zajímavostí jsou zadní světla, ta jsou původem z Citroënu SM, podobně jako u Rolls Royce Phantom VI. State Convertible, který byl zkompletován studiem Frua v roce 1993. V roce 1980 ještě přibylo ve výbavě elektricky ovládané střešní okno a elektricky stavitelné sedadlo řidiče. V roce 2006 pak proběhla odborná renovace tohoto klenotu, nyní se nachází ve výborném stavu v jedné ze švýcarských sbírek.
Příď vozu může vybízet k tvarové podobnosti s Aston Martin Lagonda 3. Serie v kombinaci s Lamborghini Jarama, záď je pak typicky tvarovaná a prosklená jako u Espady. Právě ona Lagonda 3. serie z roku 1987 vznikla v roce 1999 také v karoserii shooting brake, navrhla ji švýcarská firma Roos Engineering. To už ovšem byla Faena dávno na světě. Sice nebyla tolik pokroková, co do použité elektroniky, jako byla Lagonda ve své době, a možná jí chyběl i ten britský aristokratický duch, zato však nabídla o 4 válce pod kapotou navíc a italský kabát k tomu… Jedná se tedy bezpochyby o design, který stejně jako u Lagondy předběhl dobu. Faena je průsečíkem luxusu, sportovní duše a italského vkusu zároveň. Vedle Lagondy Shooting Brake se řadí k nejkrásnějším vozům s karoserií tohoto druhu, které kdy byly vyrobeny, a zároveň s Lagondou jako takovou sbírá určitá automobilová prvenství.