Technologický pokrok udává tempo i hudebníkům

Z technologického pohledu se elektronická hudba včetně hiphopové scény posouvá směrem ze studia k živému hraní na pódiích. Teprve před 14 lety byl uveden na trh první software, se kterým byl hudebník s progresivním přístupem schopen odehrát živý set přímo na pódiu ze svého sekvenceru. Tehdy to ovšem znamenalo v podstatě přestěhovat studio na stage. Do té doby byl výkon hudebníka čistě o hráčských dovednostech a syntezátorech s klapkami.

23. červenec 2015 14:58:50

Z technologického pohledu se elektronická hudba včetně hiphopové scény posouvá směrem ze studia k živému hraní na pódiích. Teprve před 14 lety byl uveden na trh první software, se kterým byl hudebník s progresivním přístupem schopen odehrát živý set přímo na pódiu ze svého sekvenceru. Tehdy to ovšem znamenalo v podstatě přestěhovat studio na stage. Do té doby byl výkon hudebníka čistě o hráčských dovednostech a syntezátorech s klapkami.

Problémem ale stále byly počítače. Jejich výkon, rychlost, stabilita, a v té době také mobilita.

Pro DJing, jakožto formu prezentace elektronické hudby, se zase díky digitalizaci hudby stala alfou omegou platforma Serato, která v roce 2004 vyvolala doslova DJ revoluci. Umožnila totiž naživo pracovat i s digitálním hudebním formátem z počítače tak jako s klasickým vinylem.

Studiová tvorba, živé hraní i DJing jdou v této posloupnosti za sebou a vše se už více či méně děje v mobilní formě. Tam, kde měl hudebník před osmi lety desktop, má dnes notebook. Tvorbu nepřenáší, tvoří kde se mu zachce, odehraje koncert nebo DJ set a to vše z jednoho zařízení. Klade tak veliký důraz na výkon počítače a kvalitní updaty od vývojářů samotného software.

Technologická revoluce

Já sám jsem ve svém posledním počítači rozšiřoval počet jader, a už dvakrát mám za sebou i výměnu disku. Musím se přizpůsobovat nárokům softwaru. Za revoluci lze v tomto ohledu považovat nástup nových SSD disků a až osmi jádrových procesorů, což už je extrém pro tvorbu nebo živé hraní. Ale pokud to umožňuje konstrukce vašeho počítače, je možné využít vše. Hudebník v současnosti sází více než kdy v minulosti na vlastní fantazii, kreativitu a výrazovou originalitu, než na klasické hudební dovednosti a ovládání hry na určitý nástroj. Stejně tak je sám sobě hudebním inženýrem a IT specialistou.

Za ikonu elektronické hudby u nás, považuji Sifona a jeho kapelu WWW. Stejně tak jeho dovednosti v používání Abletonu a živého sekvencování muziky. Sifonova hudba originálně slučuje postupy hiphopu, industriálu, elektroniky a volné skladby. Druhým jménem je pak skupina JTNB (Ježíš táhne na Berlín), jejichž tvorbu lze označit jako breakcore, v němž se do atmosférických a euforických beatů snaží zakomponovat prvky kytary, elektroniky, ale i poezie. Ze Slovenska jsou to Ink Midget & Pjoni, které charakterizuje nekonvenční pojetí soudobých hudebních žánrů a strhující koncertní podání. Často je jejich tvorba zjednodušujícím způsobem charakterizována jako „experimentální elektronika„. Na jejich eklektický hudební styl tvrdě dopadá vliv legendárního britského labelu Warp, osmdesátkového industrialu, melancholie devadesátkového trip-hopu, stejně jako současný glitch-hop a zvukové „stěny„ osobností, jako jsou Ben Frost nebo Tim Hecker.

Současný hudebník je však nucen držet krok s technologickým vývojem doby. To se projevuje různým pojetím tzv. setupu, tedy osobitým propojením HW a SW, které se v rukou zkušeného umělce mění v hudební nástroj. V podobě onoho setupu se promítají osobní preference hudebníků, ale i jejich finanční situace. Vzhledem k velkému množství druhů kontrolerů, krabiček, udělátek a programů určených pro hudební tvorbu, se více než často objevují problémy s kompatibilitou jednotlivých setupů. U muzikantů „ze staré školy“ s klasickými nástroji, podobné starosti odpadají. Stačí jim naladit a domluvit se, kdy začnou hrát. Ale naladit dva různorodé setupy na stejnou vlnu, a synchronizovat je pro živé hraní nebo pro tvorbu, zabere mnoho času.

Přínosy online světa

Brány neomezené spolupráce se ale, tak jako v jiných oblastech, otevírají online. Momentálně existuje několik nástrojů pro online spolupráci elektronických hudebníků v reálném čase, které dbají na to, aby měl každý z nich stejné výchozí možnosti. Jednotnost platformy, která kromě hudební tvorby či performance obsahuje i sociální síť, zcela eliminuje problém kompatibility a naznačuje další z cest, kterou by se hudba mohla v budoucnu ubírat.

Jedno je ale jisté už teď. Zvyšující se výpočetní výkon počítačů a telefonů za zlomek původní ceny, zpřístupnil plně vybavené nahrávací studio každému z nás. Brzo nám všem dovolí potkávat se při nahrávání ve virtuálním cloudu s hudebníky z celého světa a jedinou opravdu důležitou věcí zůstane talent.

Text: Mike Trafik
Zdroj: Intel iQ